Odată cu mărirea numărului de vehicule în orașe, există o provocare tot mai mare pentru a face față congestiilor de trafic, precum și a aplicării legii pentru anumite tipuri de încălcări.
Bucureștiul, o capitală europeană cu peste 2 milioane de automobile zilnic în trafic, oferă acces la doar 300.000 de locuri de parcare. Ca o consecință directă, un număr mare de vehicule sunt parcate în mod ilegal în orice zi a săptămânii, ceea ce duce, la rândul său, la un flux de trafic aglomerat. În cadrul proiectului “Dezvoltarea unei Platformei Inteligente pentru Monitorizare Rutieră – MR – IoT”, în curs de implementare de către compania Drăgan și Asociații, componenta de parcare ilegală colectează date despre acest gen de infracțiuni, putând să le traducă automat în amenzi contravenționale sau alerte de intervenție directă a poliției pentru ridicarea vehiculelor care împiedică transportul public.
Dezvoltarea unei Platforme Inteligente pentru Monitorizare Rutieră – MR
După construirea unui prototip inițial, echipa de proiect a concluzionat că provocările tehnice legate de captarea datelor relevante legate de parcarea ilegală pot fi soluționate în timp util. Cu toate acestea, provocările legate de adoptarea și utilizarea aplicației par cu mult mai dificile. Acestea au implicații administrative și financiare care nu pot fi controlate de către echipa de proiect, mai ales în domeniul administrației publice.
Recunoscând importanța feedback-ului utilizatorilor – atât din punct de vedere al modelului de business, cât și din punct de vedere tehnic – în cadrul proiectului se va folosi metoda de prototipare rapidă. Echipele tehnice și de afaceri din cadrul proiectului își propun să invite pietoni, șoferi, poliția locală și poliția rutieră la un exercițiu comun care are ca scop identificarea celor mai ușoare fluxuri de aplicații care vor simplifica adoptarea și utilizarea aplicației mobile. Simulări ale aplicației vor fi disponibile spre a fi utilizate încă de la începutul sesiunilor de prototipare rapidă, echipa tehnică fiind axată pe adaptarea fluxurilor cât mai repede posibil, pe baza feedback-ului voluntarilor.
După principiul simplității, primele simulări ale aplicației vor testa sistemul de raportare deschisă a încălcărilor regulilor de trafic, prin care oricine poate fotografia un automobil parcat ilegal.
Această imagine poate fi îmbogățită cu metadate – marcaj de timp și geolocație. Folosind un strat GIS care conține locurile de parcare legale și ilegale cartografiate anterior la nivel de oraș, aplicația va putea valida un incident raportat. Pe baza datelor din Registrul Auto Național, precum și din Registrului Cetățenilor, proprietarul și adresa sa de corespondență pot fi identificate, iar amenzile pot fi emise în mod automat și trimise proprietarului mașinii.
În afară de informațiile raportate astfel, va fi necesară efectuarea unui pas suplimentar: validarea oficială a incidentului. Acest lucru s-ar putea realiza prin notificarea incidentului raportat către cele 3 secții de poliție cele mai apropiate, folosind timpul estimat pentru a ajunge la locul incidentului, într-un mod similar cu aplicațiile de „ride-sharing„. După ce incidentul va fi validat de un reprezentant al legii, la fața locului, aplicația ar putea emite amenda / amenzile asociate în mod automat.
Această abordare ridică un set de subiecte de dezbatere cu participanții la trafic, luând în considerare faptul că decizia de parcare ilegală a unui autoturism vine, de obicei, după căutarea unui loc legal de parcare și imposibilitatea de a găsi unul la o distanță rezonabilă de mers pe jos pana la destinație. O propunere echitabilă ar fi ca pe lângă furnizarea unei soluții care să automatizeze procedura de amendare, să existe disponibilă și o aplicație mobilă care să îi ajute pe cetățeni să găsească un loc de parcare legal în apropierea destinației lor.
O posibilă modalitate de obținere și de agregare a datelor privitoare la parcările disponibile ar putea fi utilizarea fluxurilor video din vehiculele de transport public.
Acestea ar trebui să utilizeze un dispozitiv mobil plasat astfel încât să poată obține un flux video de pe partea dreaptă a drumului; ar trebui procesate într-o aplicație mobilă care ar putea identifica locurile legale de parcare disponibile și le va alimenta într-o componentă de agregare. O altă metodă, semnificativ mai sigură, atât în ceea ce privește precizia, cât și integritatea, poate fi utilizarea senzorilor de parcare la fața locului. Acești senzori folosesc o combinație de tehnologii – magnetice, capacitive, cu ultrasunete – pentru a identifica când este disponibil un loc de parcare. Aceste informații sunt trimise către o componentă de agregare centrală care, la rândul ei, alimentează aplicația de localizare a parcării cu date aproape în timp real. Deși este soluția cea mai fiabilă, aceasta este și cea mai scumpă, cu senzori care variază de la zeci la sute de euro pentru fiecare loc de parcare.
O concluzie semnificativă este că aplicația poate funcționa doar ca parte a unui ecosistem de soluții.
O parte integrantă a acestui ecosistem ar trebui să fie o aplicație care să ajute șoferii să găsească locuri de parcare disponibile în mod legal, atât gratuit, cât și plătit. Aceasta, la rândul său, necesită o investiție din partea municipalității pentru implementarea senzorilor necesari pentru identificarea locurilor de parcare disponibile. Este necesară organizarea unei sesiuni de proiectare comune, împreună cu municipalitatea și poliția rutieră, pentru a identifica toate componentele necesare ale unui sistem global de gestionare a traficului, pornind de la punctele de învățare furnizate de o sesiune de prototipare rapidă.
Acest proiect este cofinanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională – Axa Prioritară 2 – „Tehnologia informației și comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă” prin Programul Operațional Competitivitate 2014-2020.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziția oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României.