Grand Theft Auto (prescurtat GTA), seria de jocuri de acțiune-aventură, creată de David Jones și Mike Daily, dezvoltată de către Rockstar North (fost DMA Design), publicată de Rockstar Games, reprezintă una dintre cele mai populare francize de jocuri din întreaga lume. Numele acestei serii face referire la termenul ”grand theft auto” care, în limbaj argotic, face referire, în Statele Unite, la furturile de autovehicule. Concentrându-se pe un gameplay cu lume deschisă, unde jucătorii pot îndeplini misiuni pentru a progresa în cadrul unei povești generale, dar se pot axa și pe alte activități secundare, jocul se învârte în jurul șofatului și împușcăturilor. Jocurile din această serie sunt plasate în locații fictive, însă deseori modelate după orașe reale, în diferite momente din timp (de la începutul anilor ’60 până în anii 2010). Harta jocului original avea trei orașe – Liberty City (cu infrastructura și modelul estetic bazându-se pe New York), San Andreas (bazându-se pe San Francisco) și Vice City (bazându-se pe Miami). În esență, seria de jocuri se concentrează pe diferiți protagoniști, iar fiecare dintre ei încearcă să avanseze în ierarhia lumii criminale, din motive specifice. Există, de asemenea, și personaje antagoniste, reprezentate în principal de „persoane” care l-au trădat pe protagonist sau de organizații ale acesteia, ori „persoane” care reprezintă piedici în încercarea acestuia de a ajunge pe o treaptă ierarhică superioară.
Pe când a fost începută seria, în 1997, actualul Rockstar North era cunoscut drept DMA Design. Primul joc din franciză – Grand Theft Auto – a fost lansat în anul 1997. În momentele de față, există 16 titluri în, plus alte pachete de extindere. Cu toate acestea, cel de-al treilea titlu, Grand Theft Auto III, lansat în 2001, este considerat jocul de referință, deoarece a reușit să aducă seria la un cadru tridimensional, pentru o experiență de joc convingătoare, mult mai autentică. Implicit, jocurile ulterioare, care au urmat, și-au bazat conceptul stabilit în Grand Theft Auto III și au fost extrem de apreciate de fanii din întreaga lume. Implicit, franciza GTA a influențat foarte mult jocurile cu lume deschisă, deseori fiind pusă eticheta care indică faptul că un anumit joc, similar, este de fapt „clonă a jocului Grant Theft Auto”. Întreaga serie a fost și încă este extrem de apreciată de fani, și toate lansările 3D din franciză deseori s-au clasat în topul celor mai bine vândute jocuri. În 2006, Grand Theft Auto a fost inclus pe lista de simboluri ale design-ului britanic, în cadrul Great British Design Quest, iar în anul 2013 The Telegraph a clasat GTA printre cele mai de succes producții britanice – totuși, seria a stârnit și o mulțime de controverse din cauza temelor deseori abordate violent și a caracterului său „pentru adulți”.
Cronologia jocurilor Grand Theft Auto
GTA este una dintre cele mai lungi serii de jocuri video din toate timpurile. Publicată de către Rockstar Games, dezvoltată de filialele sale (Rockstar Toronto, Lincoln, Leeds, North), primul joc din serie a fost lansat în anul 1997. În momentul de față, există 16 jocuri în serie, plus două pachete de expansiune pentru versiunea originală (GTA III), două pentru GTA IV, chiar și un joc mutiplayer. În prezent, jocurile sunt disponibile pe mai multe platforme și dețin 10 recorduri mondiale în domeniu – cea mai mare distribuție vocală dintr-un joc, cele mai multe vedete ce au fost invitate într-o serie de jocuri, cea mai mare coloană sonoră și cea mai de succes lansare de divertisment din toate timpurile (GTA V). Seria principală de jocuri include titlurile: Grand Theft Auto (1997), Grand Theft Auto II (1999) și Grand Theft Auto III (2001), Grand Theft Auto: Vice City (2002), Grand Theft Auto: San Andreas (2004), Grand Theft Auto IV (2008), Grand Theft Auto V (2013). Pachetele de expansiune includ Grand Theft Auto: London 1969, Grand Theft Auto: Londo 1961 (lansate în 1999) și Grand Theft Auto IV: The Lost and Damned și Grand Theft Auto: The Ballad of Gay Tony (lansate în 2009). Există mai multe versiuni care au apărut ulterior, compilații și versiuni remastered, printre care Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition (2021) și Grand Theft Auto IV: Complete Edition (lansat în 2010).
Grand Theft Auto I (1997)
Dezvoltat de DMA Design, acest titlu a inaugurat franciza de jocuri, iar ulterior a primit și două expansiuni (Grand Theft Auto: London 1969 și Grand Theft Auto London: 1961). Inițial, jocul a fost lansat pentru PC-urile Windows și MS DOS, iar ulterior portat și pentru platforme PS și Game Boy Color. Jocul avea un cadru bidimensional, cu o cameră de sus în jos și vedere la fel, de tip bird’s eye. Ca în celelalte titluri, jucătorul avea rolul unui infractor, îndeplinind misiuni care implică furturi, agresiuni, jafuri, și se baza pe puncte, fiind necesar un anumit număr pentru a termina nivelurile.
Grand Theft Auto II (1999)
Dezvoltat de tot de DMA Design, era inevitabil să mai fie lansat un titlu după succesul celui precedent. N-a adus multe îmbunătățiri, stilul fiind similar, tot în manieră bidimensională, însă a fost mult îmbunătățită calitatea graficii. Totuși, jocul a venit și cu 4 moduri multiplayer: Race, Tag, Team Deathmatch și Deathmatch. GTA II a fost lansat pentru Microsoft Windows, Game Boy Color, PlayStation și Dreamcast. Încet, dar sigur, jocul a fundamentat convingerea fanilor că, în viitor, vor apărea și mai multe jocuri din această franciză.
Grand Theft Auto III (2001)
După cum am spus deja, apariția celei de-a treia părți din franciză a revoluționat, de fapt, istoria jocurilor GTA. A fost primul joc din serie care s-a concretizat într-un gameplay POV, respectiv la persoana a treia. Jucătorii vedeau lumea dintr-o perspectivă mult mai convingătoare care se datora camerei de luat vederi situate deasupra umărului personajului. Storyline-ul, povestea au fost mult mai bune decât în edițiile anterioare. De atunci, jocul a fost lansat și pentru Android, iOS, Mac OS, fiind disponibil și pe PC-uri, Playstation, Xbox. În 2005, a primit și o expansiune numită Grand Theft Auto: Liberty City Stories.
Grand Theft Auto: Vice City (2002)
Următorul titlu din franciză a folosit, precum precedentul, un motor grafic 3D – al doilea titlu din franciză care utilizează această tehnologie. Vice City este, de fapt, un oraș fictiv, însă acesta se bazează pe Miami, jucătorii având libertatea de a călători oriunde își doresc pe hartă. Privitor la storyline, povestea are o dinamică foarte interesantă, și pe lângă misiunile principale pot juca și misiuni secundare. În 2006, a primit și o expansiune intitulată Grand Theft Auto: Vice City Stories. Oarecum, acesta s-a asemănat mult cu titlul anterior, însă a avut o altă poveste și, după cum am spus, o grafică puțin îmbunătățită din punct de vedere estetic.
Grand Theft Auto: San Andreas (2004)
Dezvoltat de Rockstar North (fost DMA Design), titlul din 2004 a folosit, în principal, același motor grafic precum cele două titluri anterioare, însă are o hartă mult mai masivă, iar acțiunea este plasată în San Andreas, stat fictiv care se bazează pe California și Nevada. Cea mai mare parte a jocului se desfășoară în Los Santos (Los Angeles), San Fierro (San Francisco) și în Las Venturas (Las Vegas). Povestea se concentrează în jurul lui Carl Johnson, căruia polițiștii i-au înscenat o crimă – ulterior, el trebuie să îndeplinească misiuni pentru acești polițiști, astfel încât să-și păstreze în continuare libertatea. Din perspectivă a posibilităților de joc, San Andreas este mult mai complex, îți permite să faci mai multe lucruri – să-ți schimbi înfățișarea, să faci sport pentru a-ți îmbunătăți condiția fizică. Din cauza unui mod numit ”Hot Coffee”, titlul a stârnit foarte multe controverse – acest model deblochează conținut sexual, explicit în joc, și pentru asta jocul a fost interzis pe rafturile multor magazine, schimbându-i categoria de vârstă de la ”Mature” la ”AO” (Adult Only).
Grand Theft Auto IV (2008)
Acest titlu a marcat introducerea în serie a Rockstar Advanced Game Engine (RAGE), adică o platformă RAGE care a ridicat gameplay-ul la noi standarde de realism, redând decorul urban cu o fidelitate mult mai mare decât versiuni anterioare. RAGE a fost folosit, de asemenea, și în alte titluri din franciză, cum ar fi GTA V și seria Red Dead Redemption. De data aceasta, numele protagonistului este Niko Bellic, un imigrant cu vise mari. Jucătorii se întorc din nou în decorul orașului Liberty City. Titlul a primit și două expansiuni în 2009: The Lost and The Damned și Ballad of Gay Tony. Jocul conține un mod multiplayer pentru până la 32 de jucători, inclusiv un Death Match și întreceri pe străzile din Liberty City.
Grand Theft Auto V (2013)
Din punct de vedere grafic, GTA V este cel mai avansat joc din epoca sa: întrucât în dezvoltarea sa a fost folosit motorul grafic RAGE, de la Rockstar, oferă un mediu de joc enorm ce reușește să simuleze foarte fidel sudul Californiei, cu metode de inteligență artificială îmbunătățită, o gamă variată de vehicule terestre, maritime și aeriene, trafic dens, efecte meteorologice dintre cele mai complexe și multe altele. GTA V redă același design de lume deschisă, cu posibilitatea de a folosi fie camera de filmare la persoana întâi, fie la persoana a treia. Jocul este senzațional din punct de vedere grafic, simulând cu fidelitate mai multe texturi, medii, conturate în detalii convingătoare – nu este prezent doar peisajul tipic urban, ci și plaje, oceane, munți, mall-uri și alte magazine de lux. Din acest punct de vedere, GTA V se detașează net de predecesorii săi.
GTA V a cunoscut un succes răsunător, încasând peste 800 de milioane de dolari în numai prima zi de la lansare – este al treilea cel mai popular joc din toate timpurile. GTA V poate fi jucat și online. Această versiune, chiar dacă este un joc tip open-world, axat pe activități criminale și cu un storyline convingător, poate fi considerată ca fiind una dintre cele mai populare versiuni de jocuri de curse pe care le poți încerca online – mașinile pot fi folosite pentru aproape orice și există o gamă foarte variată de modele din care poți alege pentru a te întrece cu ceilalți, precum și numeroase rute cu nivele de dificultate diferite pentru care jucătorii pot opta. Făcând o scurtă comparație între toate titlurile din franciză, GTA V este, de departe, cel mai complex și calitativ, punând la dispoziția jucătorilor numeroase posibilități de abordare a storyline-ului și a jocului în sine, în special prin lansarea versiunii online.
Grand Theft Auto VI
Primul anunț despre Grand Theft Auto VI a fost făcut în luna februarie a acestui an, atunci când Rockstar Games a dezvăluit că „Grand Theft Auto VI este în plină dezvoltare”, ca parte a unei actualizări mai ample a comunității Grand Theft Auto V și a celei online. Odată cu acestă veste, Rockstar a mai spus și următoarele: „În numele întregii noastre echipe, vrem să vă mulțumim pentru sprijin și abia așteptăm să pășim într-o nouă etapă alături de voi”. Tot anul acesta, însă în luna august, compania mamă a Rockstar, Take-Two Interactive, a reiterat faptul că această următoare parte din joc este „în plină desfășurare”, ca parte a raportului de rezultate financiare ale companiei. Totuși, nu ne așteptăm ca jocul să apară prea curând.
Strauss Zelnick, director executiv al Take-Two, a mai afirmat următoarele: „În plină dezvoltare, echipa Rockstar Games este hotărâtă să stabilească, încă o dată, standarde de creativitate și estetică pentru serie, pentru industria noastră și pentru tot ce înseamnă plăcerea jocului, divertisment, așa cum v-am obișnuit la fiecare dintre lansările noastre”. Data de lansare încă nu a fost confirmată, dar multe surse online au speculat că acesta va fi lansat undeva de-a lungul anului 2025 și că acțiunea va avea loc într-un Vice City al zilelor noastre, într-un cadru modernizat și mult mai complex. De asemenea, sursele mai spun și că va exista o protagonistă, însă informațiile sunt incerte. Pe măsură ce vor fi disponibile, vă vom ține la curent și vom veni în completarea acestui articol cu informațiile aferente.
Controverse create în jurul jocurilor Grand Theft Auto
Dincolo de a fi o franciză extrem de populară, seria de jocuri Grand Theft Auto este poate cea mai controversată serie de jocuri video din istorie – conform Guiness Worlds Records 2008 și 2009 (Gamer’s Edition), există peste 4000 de articole publicate despre ea, multe dintre acestea incluzând acuzații privitoare la faptul că franciza „glorifică violența”, „corupe jucătorii” și „are o legătură directă și palpabilă cu actele de tâlhărie și criminalitate din viața reală”. De exemplu, jocul a început să fie controversat încă de la prima apariție din 1997, când a fost criticat atât în Marea Britanie, cât și în Germania și Franța, „pentru promovarea violenței extreme”. De altfel, în Brazilia chiar a fost interzis. S-a speculat faptul că publicistul Max Clifford a lansat în media astfel de acuzații ca parte a unei strategii de marketing – care a funcționat extrem de bine. Odată cu adoptarea graficii 3D, controversele au izbucnit din nou, deoarece grafica a făcut ca actele de violență să fie „mult mai realiste și convingătoare”. De asemenea, jucătorii puteau să solicite servicii din partea prostituatelor, contracost, iar apoi le puteau ucide pentru a-și recupera banii.
Critici negative au fost primite și din prisma faptului că gameplay-ul punea accent pe activități ilegale, lipsite de etică, personajul principal putând comite o gamă variată de infracțiuni și acte de violență, consecințele actelor sale fiind minime (de asemenea, puteau fi uciși polițiști și chiar personal militar, civili). Cel de-al șaselea joc din serie, Grand Theft Auto: Vice City, a fost, de asemenea, criticat, deoarece o misiune specială, în care jucătorul trebuie să instige două bande la război – bandele haitiene și cubaneze – ar fi ridicat probleme de natură etnică. Jean-Robert Lafortune, de la Haitian American Grassroots Coalition, afirmă că: „Jocul nu ar trebuie să fie conceput pentru a distruge viețile oamenilor, nu ar trebui să fie conceput pentru a distruge, deci inhiba, un grup etnic”, raportându-se la acest scenariu și altele similare (de exemplu, există în joc, în dialogul scenariului, replici precum ”ucide-i pe cretinii haitieni”, spuse de un personaj în timpul unei altercații între jucător și o bandă haitiană).
După ce Rockstar a fost amenințată cu înaintarea în instanță, a eliminat cuvântul „haitieni” din această replică, în subtitrarea jocului. Grand Theft Auto: San Andreas a fost criticat, inițial, din cauza elementelor de ”gangsterism”, care includ substanțe ilicite, prostituție, tâlhărie și crime. Ulterior, jocul a fost extrem de criticat după descoperirea unui mini-joc interactiv care implica scene explicite de sex, poreclit ”Hot Coffee” – inițial, acesta fusese eliminat din joc, însă totuși a rămas în codul jocului și a fost descoperit ulterior atât în versiunea pentru console, alături de cea pentru Windows. După lansarea San Andreas, modderi, cei care modifică în mod voluntar software-ul unui joc, au reușit să găsească această parte de cod și au lansat patch-uri neoficiale pentru versiunile Windows și Xbox, prin utilizarea unui cod Action Replay care permite, astfel, jucătorului să se angajeze în aceste mini-jocuri cu tentă sexuală. Acest lucru a avut consecințe specifice, Take-Two Interactive fiind nevoită să relanseze jocul pentru a stabili rating-ul de la M (Mature), la AO (Adults Only), pentru versiunea care jocului care conținea codul respectiv.
Una dintre controversele create de Grand Theft Auto IV a fost reprezentată de Mothers Agains Drunk Driving (MADD), cu privire la posibilitatea de a conduce, cu o nouă caracteristică, sub influența alcoolului. MADD a cerut chiar și organizației ESRB să schimbe rating-ul jocului de la ”M” (vârste de până la 17 ani) la ”AO” (doar pentru adulți), deoarece au considerat că este inadecvat pentru copii să experimenteze (cel puțin) ideea de a conduce în stare de ebrietate. În jocul final, condusul în stare de ebrietate este posibil, dar este o infracțiune care generează un raing ”wanted” din partea poliției, iar personajul, Niko Bellic, declară cu voce tare, și în stare de ebrietate”, că ”[is a] bad idea” și [he] ”should know better”. Totuși, este imposibil să conduci în stare de ebrietate în expansiunile jocului – The Lost and Damned și The Ballad of Gay Tony, dar de menționat este faptul că acestea au fost lansat după criticile primite. Însă, în continuarea jocului, Grand Theft Auto V, este posibil să conduci în stare de ebrietate. The Lost and Damned nu a scăpat de critici, fiind condamnat de Common Sense Media (nuditate masculină explicită).
Grand Theft Auto: Chinatown Wars (2009) a creat controverse din cauza unui mini-joc în care se putea face trafic de substanțe ilicite, jucătorii obținând profit. Pe lângă controversele acestea, legate de franciza jocului, au existat și procese – mai multe celebrități chiar au dat în judecată Rockstar Games, respectiv Take-Two Interactive, pentru că le-ar fi încălcat voluntar drepturile de proprietate intelectuală (printre ei s-au numărat artistul hip-hop Dillinger, Karen Gravano, actrița lindsay Lohan). Jack Thompson, fost avocat, a fost implicat într-o serie de încercări de a determina familiile victimelor unor crime să tragă la răspundere seria de jocuri, deoarece ar fi avut influențe negative asupra celor responsabili, făcându-i să adopte comportamente traduse prin violență și ură. Din cauza comportamentului său în acest caz și în alte cazuri conexe, Jack a fost exclus din barou și amendat cu 100.000 de dolari de către Asociația Baroului din Florida. Pe data de 20 octombrie 2003, familiile lui Aaron Hamel și Kimberly Bede, doi tineri care au fost împușcați de William și Josh Bucker (și care, în declarațiile date anchetatorilor, au susținut faptul că „acțiunile lor au fost inspirate de Grand Theft Auto III”), au intentat un proces de 246 de milioane de dolari împotriva Rockstar Games, Take-Two Interactive Software, Walmart și a Sony Computer Entertainment America.
Rockstar și Take-Two au respins cererea, declarând, în fața Curții Districtuale din SUA, la data de 29 octombrie 2003, că „ideile și conceptele, precum și presupusele «efecte psihologice» pe care jocul le-a avut asupra familiei Buckner” sunt protejate de clauza de libertate a exprimării, susținută în primul amendament. Avocatul victimelor a negat acest lucru, însă a eșuat când el a încercat să mute procesul la o instanță de stat, în temeiul legii de protecție a consumatorilor din Tennessee. Două zile mai târziu, reclamanții au depus o notificare voluntară de renunțare, iar cazul a fost închis. De-a lungul anilor, au mai urmat și alte procese și acuzații din partea nu doar a anumitor persoane, ci și a numeroase organizații. Cu toate acestea, deși Rockstar Games a încercat întotdeauna să-și justifice alegerile, franciza Grand Theft Auto este văzută de foarte multe persoane și organizații ca având o influență negativă exacerbată asupra tinerilor în curs de dezvoltare. În orice caz, jocul își are rating-ul specific care vizează încadrarea într-o anumită categorie de vârstă, motiv pentru care, din start, se adresează unui anumit public consumator. Așteptăm cu nerăbdare să apară Grand Theft Auto 6, și avem certitudinea că va fi un nou pas în franciză, către un joc mult mai complex, dinamic și cu grafică satisfăcătoare.