Am stat de vorbă cu Alastair Cotterill, expert în tehnologii imersive și director la Atlantic Productions. Am discutat despre cum VR, inteligența artificială și alte inovații tehnologice schimbă modul în care spunem povești, dar și despre provocările pe care le aduc aceste tehnologii în industria filmului.
În producțiile de la Hollywood, cum echilibrați dorința de inovare tehnologică cu nevoia unei narațiuni convingătoare? Există o graniță clară între tehnologie și povestire?
Văd tehnologia ca pe un instrument pentru storytelling. Este o unealtă atât pentru crearea de conținut în moduri noi, cât și pentru conectarea cu publicul în noi feluri. Este important să rețineți că tehnologia este un instrument pentru storytelling și nu invers. Vedem acest lucru cu AI chiar acum, este un instrument nou util cu care să creați, totuși nevoia unei narațiuni convingătoare este întotdeauna pe primul loc. Dacă puteți păstra această perspectivă, atunci orice inovație tehnologică nouă ar trebui explorată.
Cum afectează tehnologiile imersive experiența publicului? Cum schimbă ei așteptările despre povestirea tradițională în divertisment?
Tehnologiile imersive schimbă ceea ce este posibil în divertisment. Calitatea celor mai recente căști VR înseamnă acum că puteți avea același nivel de imersiune ca într-un cinematograf, dar combinat cu interactivitatea jocurilor sau a telefonului. Pe măsură ce tot mai mulți oameni sunt expuși la aceste noi formate, așteptările lor se vor schimba, însă asta nu înseamnă că oamenii le vor dori întotdeauna în detrimentul unor forme mai tradiționale de divertisment. Va exista întotdeauna un rol pentru formele clasice, dar oamenii vor avea acum mai multe alegeri pentru modul de divertisment pe care și-l doresc.
Ați menționat integrarea AI în povestire. Care sunt cele mai surprinzătoare moduri prin care AI poate contribui la crearea narațiunii fără a înlocui creativitatea umană?
După cum am menționat, AI este un instrument. În acest moment, este util pentru a eficientiza unele sarcini creative, cum ar fi curățarea și retușarea, dar cu siguranță nu este potrivit pentru toate sarcinile, iar supravegherea umană și ghidarea sunt încă foarte necesare, mai ales când vine vorba de crearea narativă. Cred că acesta va fi cazul pentru o bună vreme, însă ceea ce face AI atât de interesant și totodată înfricoșător este ritmul cu care evoluează. Mi-am petrecut o mare parte din carieră analizând modurile în care tehnologia va evolua în intervale de 5-10 ani, însă acum, cu AI, nimeni nu știe cum va arăta peisajul peste un an, cu atât mai puțin peste cinci, așa că s-ar putea dovedi că mă înșel!
Cum vedeți că VR și AI vor influența viitorul divertismentului, în special în industria filmului, în următorul deceniu? Ce provocări ar putea apărea?
După cum s-a menționat mai sus, AI face dificile previziunile pentru anul viitor, să nu mai vorbim de zece ani. Ceea ce știm este că costul de producție va scădea, iar acest lucru va reduce multe dintre barierele de intrare, facilitând democratizarea creării de conținut. Va deveni mult mai ușor pentru mult mai mulți oameni să creeze conținut vizual cu aspect sofisticat. Provocarea va fi modul în care calitatea poate ajunge la public, într-o mare de conținut.
În colaborările dumneavoastră, cum gestionați drepturile de proprietate intelectuală în contextul distribuției de conținut digital și VR?
Tehnologia creează atât oportunități, cât și provocări în gestionarea proprietății intelectuale (IP). Există o mulțime de necunoscute cu privire la modul în care au fost construite unele dintre platformele AI și o mulțime de întrebări despre modul în care proprietarii de IP își pot proteja conținutul valoros în acest nou context. Pe de altă parte, totuși, noile platforme tehnologice creează din ce în ce mai multe oportunități de a valorifica proprietatea intelectuală, ajungând la public și spunând povești în moduri noi.
Cum pot companiile din alte industrii, cum ar fi comerțul cu amănuntul sau turismul, să aplice tehnologii imersive precum VR și AI pentru a îmbunătăți experiențele consumatorilor? Există exemple de succes în acest sens?
Tehnologia imersivă vă permite să ajungeți într-o altă parte a lumii sau vă poate aduce lumea în fața ochilor. Acest lucru creează oportunități turismului de a transporta oamenii către destinația de vis, în timp ce sunt în proces de planificare a unei călătorii; sau pentru a îmbunătăți experiența de călătorie în sine, așa cum am făcut-o cu recentul parteneriat al Lufthansa cu Meta, unde oferă căști VR pentru pasagerii din clasa business. Și în ceea ce privește retailul, acum putem aduce produse și experiențe variate de cumpărături în casele oamenilor în moduri complet noi. Un exemplu în acest sens, deși proiectat pentru un public de investitori, este o experiență pe care am realizat-o recent la Atlantic Productions pentru Vertical Aerospace, în care investitorii pot folosi în Apple Vision Pro aeronavele care nu au fost încă produse. Această abordare ar putea funcționa în retail, permițând clienților să vizualizeze și să aibă o experiență directă cu produsele înainte de a le cumpăra.
Care sunt unele dintre cele mai mari provocări tehnice cu care v-ați confruntat în utilizarea VR și AI în producțiile de film și cum le-ai depășit?
Prima provocare este să înțelegem cu adevărat noul mediu. Ce este posibil, cum îl folosesc oamenii, cum creăm povești care pot satisface oportunitățile și nevoile oamenilor în noul mediu? La Atlantic, am creat conținut în VR de mult timp și, în sfârșit, se simte că tehnologia ne ajunge din urmă imaginația. Nu numai că ideile sunt acum posibile, ci sunt realizabile și la nivelul de fidelitate pe care ni l-am dorit întotdeauna. În ceea ce privește producția pentru acest nou mediu, există multe provocări tehnice și este o curbă de învățare abruptă, totuși constatăm că aceste provocări pot fi depășite, uneori folosind AI, dar mai ales prin abilitățile marilor artiști tehnici.
Care credeți că va fi impactul principal al acestor tehnologii asupra viitorului cinematografiei? Credeți că vor schimba fundamental modul în care percepem sau creăm filme?
Nu cred că fiecare tehnologie nouă o înlocuiește neapărat pe cea dinainte. Dacă noua tehnologie poate oferi valoare oamenilor în moduri noi, atunci își va găsi propriul rol în viața noastră. Încă citesc ziarul, mai ascult radioul, mă uit încă la televizor, mai merg la teatru și cinema. Nu cred că media imersivă va înlocui neapărat pe oricare dintre acestea, dar va fi un alt mod în care oamenii consumă conținut. În acest moment, ne aflăm în punctul în care consumatorul stabilește ce rol va juca această nouă tehnologie în viața lor, alături de orice altceva.
Cu toate acestea, va schimba modul în care este produs conținutul și, făcându-l mai ieftin și mai ușor de creat, va democratiza procesul de creare, dar acest lucru va crea, la rândul său, provocări în distribuție și descoperirea conținutului de calitate. În timp ce tehnologia este incitantă și deschide o mulțime de oportunități, ceea ce contează în cele din urmă este crearea a ceva care să realizeze o conexiune cu oamenii, iar acest lucru necesită totuși intervenția unui om.