De data aceasta este vorba depre Elveția, una dintre zecile de țări în care își exercită influența legală. Potrivit Wired UK, Uniunea Fructelor Suisse are 111 ani de existență. În mare parte a istoriei sale, a avut ca simbol un măr roșu cu o cruce albă – steagul național elvețian suprapus pe unul dintre cele mai comune fructe. Dar grupul, cea mai veche și mai mare organizație a fermierilor de fructe din Elveția, se îngrijorează că ar putea fi nevoit să-și schimbe logo-ul, deoarece Apple, gigantul tehnologic, încearcă să obțină drepturi de proprietate intelectuală asupra reprezentărilor faimosului fruct.
Obiectivul lor aici este să dețină într-adevăr drepturile asupra unui măr real, ceea ce, pentru noi, este ceva aproape universal … ce ar trebui să fie liber pentru toată lumea să utilizeze.
Jimmy Mariéthoz, directorul Uniunii Fructelor Suiss
În timp ce acest caz a lăsat producătorii de fructe elvețieni uimiți, fenomenul face parte dintr-o tendință globală. Potrivit înregistrărilor Organizației Mondiale pentru Proprietatea Intelectuală, Apple a făcut solicitări similare la zeci de autorități din întreaga lume, cu grade diferite de succes. Autoritățile din Japonia, Turcia, Israel și Armenia au cedat. Căutarea Apple de a deține drepturile de proprietate intelectuală asupra unui lucru atât de generic precum un fruct reflectă dinamica unei industrii globale a drepturilor de proprietate intelectuală înfloritoare, care încurajează companiile să concureze obsesiv pentru mărci comerciale de care nu au neapărat nevoie.
Apple vrea să de dețină drepturile de autor asupra imaginii merelor din întreaga lume, însă subiectul nu este unul nou
Încercările Apple de a obține marca în Elveția datează încă din 2017, atunci când a fost depusă o cerere la Institutul Elvețian pentru Proprietatea Intelectuală (IPI) solicitând drepturile pentru o reprezentare realistă, alb-negru, a unei varietăți de mere cunoscută sub numele de Granny Smith. Cererea acoperea o listă extinsă de utilizări potențiale, în principal pe bunuri de consum electronice, digitale și audiovizuale și hardware. După o negociere îndelungată între cele două părți, IPI a acordat parțial solicitarea Apple toamna trecută, afirmând că Apple ar putea avea drepturi doar asupra unora dintre bunurile pe care le-a solicitat, invocând un principiu legal care consideră imaginile generice ale bunurilor comune – precum merele – ca fiind în domeniul public. Totuși, primăvara aceasta, Apple a contestat decizia.
Cazul aflat acum în instanță se ocupă numai de bunurile pentru care IPI a refuzat marca comercială, pe care un oficial IPI a spus că nu poate fi dezvăluită fără consimțământul Apple, deoarece procesul este încă în desfășurare, dar care includ utilizări comune precum materiale audiovizuale „destinate televiziunii și altor forme de transmisieˮ.
Mariéthoz spune că Uniunea Fructelor este îngrijorată pentru că nu există claritate cu privire la ce utilizări ale formei de măr va încerca Apple să le protejeze și pentru că întreprinderea a fost foarte agresivă în urmărirea lucrurilor pe care le consideră încălcări ale mărcilor comerciale.
Suntem îngrijorați că orice reprezentare vizuală a unui măr – deci orice element audiovizual sau legat de noi tehnologii sau media – ar putea fi potențial afectată. Acest lucru ar fi o restricție foarte, foarte mare pentru noi (…) Teoretic, am putea intra într-un teritoriu alunecos de fiecare dată când facem publicitate cu un măr.
Jimmy Mariéthoz, directorul Uniunii Fructelor Suiss
Apple vrea să de dețină drepturile de autor asupra imaginii merelor din întreaga lume, urmărind în ultimii ani proprietatea intelectuală pentru o aplicație pentru prepararea meselor cu un logo de pară, un cântăreț-compozitor numit Frankie Pineapple, un traseu de ciclism german, un duo de producători de papetărie și un district școlar, printre altele. Compania a purtat o bătălie de decenii cu casa de înregistrări muzicale a Beatles, Apple Corps, care a fost în cele din urmă rezolvată în 2007.
Apple are și alte antecedente în Elveția. În 2010, compania de miliarde de dolari a convins o cooperativă elvețiană de comercianți mici să încheie un acord în afara instanței prin care se angajau să nu adauge o urmă de mușcătură la logo-ul lor ce reprezenta un măr roșu strălucitor într-un cărucior de cumpărături, fapt ce, conform președintelui cooperativei de la acea vreme, „nu a fost niciodată planificatˮ.
Cu toate acestea, lucrurile nu au mers întotdeauna în favoarea faimoasei companii. În 2012, Căile Ferate Federale Elvețiene au câștigat un acord de 21 de milioane de dolari după ce a demonstrat că Apple a copiat designul ceasului feroviar elvețian, iar în 2015, o marcă comercială existentă „mărˮ în Elveția, obținută de un producător de ceasuri în anii ’80, a determinat Apple să amâne lansarea popularului său ceas Apple în țară. Așadar, faptul că Apple vrea să de dețină drepturile de autor asupra imaginii merelor din întreaga lume, poate aduce mai multe pierderi uriașei companii.
Apple solicită doar drepturi asupra unei imagini alb-negru a unui măr. Cu toate acestea, potrivit lui Cyrill Rigamonti, care predă dreptul proprietății intelectuale la Universitatea din Berna, acest lucru ar putea oferi de fapt cea mai largă protecție posibilă asupra formei, permițându-i să acționeze împotriva reprezentărilor într-o gamă largă de culori.
Irene Calboli, profesor la Facultatea de Drept a Universității Texas A&M și cercetător la Universitatea din Geneva, spune că în Elveția, oricine poate dovedi o istorie anterioară de utilizare a unui semn disputat beneficiază de protecție într-un eventual litigiu privind mărcile comerciale. Acest lucru înseamnă că ar putea fi dificil pentru Apple să-și impună marca comercială în cazul organizațiilor care au utilizat simbolul mărului de foarte mulți ani.
Cu toate acestea, spune ea, companiile mari și bogate pot intimida adesea întreprinderile mai mici să se conformeze. „Sistemul este foarte înclinat către cei care au mai mulți baniˮ, spune ea. Doar amenințarea cu conflicte costisitoare împotriva unei companii uriașe precum Apple poate fi suficientă pentru a intimida oamenii și a-i opri să facă „ceva care ar putea fi perfect legalˮ.
În concluzie, această luptă în care Apple vrea să de dețină drepturile de autor asupra imaginii merelor din întreaga lume reprezintă un exemplu straniu și provocator din industria proprietății intelectuale. Încercarea companiei de a obține controlul asupra unei imagini atât de universale și comune, precum mărul, ridică întrebări despre limitele și consecințele unei concurențe excesive pentru mărci comerciale. În timp ce Apple continuă să își extindă domeniul de protecție pentru noile produse ale sale, există îngrijorări legate de impactul asupra altor organizații și industrii care au folosit simbolul mărului de-a lungul anilor. Astfel, această dispută subliniază importanța unei abordări echilibrate în ceea ce privește drepturile de proprietate intelectuală, pentru a evita restricționarea nejustificată a utilizării unor simboluri și imagini comune.