Mediul de lucru modern continuă să se extindă în moduri câteodată neașteptate, din punctul de vedere al companiilor și al regulamentelor interne trasate de către acestea. Folosirea cloud-ului pe scară largă a deschis spațiul virtual înafara birourilor, atât cu bune cât și cu mai puțin bune.
Stocarea cloud aduce o capacitate mult mai mare, iar operațiile bazate pe cloud nu incarcă sistemul intern. Pe de altă parte riscurile cu privire la confidențialitatea datelor circulate în această formulă pot fi uneori scăpate din vedere de către companii sau angajații acestora.
Shadow IT, BYOD şi companiile din zilele noastre
Fenomene precum “Shadow IT” – IT gri, sau IT din umbră – marchează modul în care angajații găsesc soluții care nu sunt oficial aprobate de către companii. Folosind aplicații și accesul liber la cloud, personalul evită să mai aștepte rezolvări interne. Recomandările specialiștilor pentru manageri încurajează tendința de a îmbrățișa beneficiile Shadow IT, cu luarea precauțiilor necesare. Aceasta însemna că traficul de date confidențiale din punct de vedere al firmelor să fie reglementat. Este bine ca accesul la aceste date să fie restricționat, în raport cu necesitatea anumitor angajați de a lucra cu ele sau nu.
Baza la nivel de device-uri a noului val de oportunități, (și concomitent, de riscuri), constă în obiceiul tolerat sau chiar încurajat de către firme, cunoscut sub acronimul de BYOD. “Bring Your Own Device” sau “Adu-ți Propriul Device” pe românește, permite angajaților sau colaboratorilor unei companii să își aducă de acasă diverse device-uri sau gadgeturi, translatându-le mai apoi în ceea ce înseamnă operațiuni pe latura profesională.
Venind de exemplu cu propriul laptop, un angajat va primi inclusiv emailuri de serviciu pe el, va deschide și va circula documente aflate în atașament, folosind fie rețeaua de internet, (teoretic securizată), a companiei, fie propriul său furnizor de Internet. Apariția unor riscuri legate de confidențialitate este foarte posibilă, funcție de tipul de date la care un astfel de angajat are acces, de poziția sa ierarhică sau de existența/inexistența unei strategii a companiei care să acopere această situație.
Soluții automatizate, extinse de la nivel business la nivel personal
Pentru cei care doresc să se asigure că monitorizează sistemul intern de circulație și procesare a datelor, oferta de soluții parțial automatizate sau automatizate pentru întreprinderi este extrem de vastă. Nevoii de a monitoriza traficul în rețea îi răspund o serie de sisteme, nevoilor legate de resursele întreprinderii sau de gestionarea personalului sau a bugetului îi răspund alte tipuri de software dedicat.
Deși câteodată trecerea de la centralizarea prin factorul uman la a da pe mana unui software tot ceea ce presupune o ramură sau alta a organizării activității poate fi anevoioasă, brandurile de software rafinează încontinuu aceste soluții automatizate. Cel mai performante sunt ușor de instalat și configurat si… creează dependență. Intuitive și responsive, programele eficiente reușesc să fluidizeze activitățile la nivel de companie.
La o scară mai mică, programe specifice automatizării au migrat și în zona de utilitate personală, sub forma a diverse aplicații. Încercând să simplifice viața utilizatorilor, acestea preiau din sarcinile de zi cu zi. Probabil tuturor ne sunt familiare agendele digitale, asistenții virtuali, aplicațiile de comunicare – toate automatizează la nivel mai mult sau mai puțin redus operațiuni organizatorice care se realizau odinioară cu pixul pe foaie.
Mai mult decât atât, o tendință comună de a face atât programele masive, cât și aceste aplicații, cât mai prietenoase deschide calea către includerea elementului „smart”. Folosind algoritmi specifici Inteligenței Artificiale, aplicațiile „învață” comportamentul proprietarului telefonului și se adaptează în răspunsuri.
Comunicarea moderna – o provocare
Operatorii de telecomunicații au depășit de mult formula clasică. Deveniți furnizori de servicii multiple, cei care doresc să reziste în mediul modern includ atât telefonie, Internet și televiziune în pachetele lor de bază, cât și extinderea serviciilor în direcția a diverse platforme online. Utilizatorii, la rândul lor, mai degrabă își fac conturi pe cât mai multe platforme de comunicare, decât să opteze între ele. Poate că cei mai mulți dintre prieteni se află pe Facebook, WhatsApp sau Skype. Poate că un cont pe LinkedIn este necesar pentru contactele de afaceri. Cert este că fiecare utilizator ajunge să aibă în timp o varietate de conturi, pe care le accesează regulat de pe smartphone.
Când juxtapunem acest fapt cu programul încărcat, cu nevoia de a transmite un mesaj pe fugă câteodată, însă în așa fel încât să aibă maximul de eficiență, este evident că lipsește ceva. Din nou, tehnologia sare în ajutor prin aplicațiile de gestionare de contacte. E aproape un paradox, varietatea aplicațiilor de comunicare cere încă o categorie de aplicații pentru a le putea gestiona pe toate în mod eficient…
Ambiția echipei Canvy este de a oferi utilizatorilor o aplicație de gestionare a contactelor inteligentă și adaptivă, prin care se poate iniția o comunicare printr-o singură atingere. Confidențialitatea este respectată prin stocarea datelor local, pe telefonul utilizatorului. Aplicația integrează și elemente de etichetă a comunicării, sugerând utilizatorilor cel mai potrivit canal de comunicare funcție de statusul destinatarului și de frecvența folosirii anumitor platforme între interlocutori.