În afara unei realități ubicue, ce este shadow IT, în esență? Cele mai multe definiții îl descriu drept folosirea neautorizată a serviciilor de cloud, hardware și software. În zilele noastre, principala preocupare a companiilor și guvernelor este creșterea rapidă a utilizării serviciilor de cloud. Cu 80% dintre angajați care recunosc că folosesc cel puțin o soluție fără a avea autorizație corespunzătoare de la departamentele de IT și securitate, preocuparea pentru această creștere este departe de a fi exagerată.
Odată cu GDPR aplicabil din mai 2018, multe companii au început să ia măsuri decisive împotriva utilizării „din umbră” a aplicațiilor de mesagerie. Continental a interzis utilizarea WhatsApp și Snapchat pe telefoanele mobile ale companiei. Deutsche Bank a mers și mai departe, interzicând mesageria instant, cât și aplicațiile de mesagerie.
În orice caz, nevoia de mesagerie instant pentru a face schimb în timp real de date critice privind activitatea rămâne, mai ales dacă avem în vedere atât mediul de afaceri foarte dinamic, cât și așteptările clienților de a dobândi acces la servicii economice și guvernamentale cât mai repede posibil.
În discuția cu diferiți clienți, dintre care mulți lucrează cu date sensibile și private (de ex. furnizorii de servicii medicale), aceștia evidențiază faptul că datorită dispersiei datelor și informațiilor relevante, mesageria instant rămâne esențială în adunarea și propagarea unor date vitale în timp real.
Având în vedere noile constrângeri cu privire la GDPR și vulnerabilitățile cunoscute ale aplicațiilor de mesagerie existente, se resimte o nevoie în creștere pentru aplicații adecvate care să răspundă cum trebuie nevoilor clienților.
Care sunt aceste nevoi, așa cum sunt ele formulate de clienții înșiși?
În primul rând, clienții vor să poată avea sub control persoanele care accesează datele pe care ei le schimbă. Aceasta înseamnă utilizarea celei mai bune codificări existente (end-to-end), cât și găzduirea soluției de mesagerie în cloud-ul lor privat. Pentru a acoperi complet preocupările legate de securitate, o componentă MDM (Management al Dispozitivelor Mobile – Mobile Device Management) trebuie să fie parte din soluție. Conformarea la GDPR este obligatorie. Pentru o aplicabilitate crescută, integrarea în aplicațiile companiei este, de asemenea, necesară. Aceasta, în schimb, înseamnă că între client și vânzătorul soluției este necesară o colaborare permanentă pentru a menține aplicația actualizată cu modificările mediului sistemului.
Având aceste cerințe în vedere și o puternică dorință de a oferi clientului o aplicație care să bifeze toate solicitările, compania românească Trencadis a început dezvoltarea aplicației de mesagerie TALOS. Ca o recunoaștere a faptului că ieșirea din ”shadow IT” nu înseamnă doar a interzice aplicațiile existente, ci și a furniza companiilor și guvernelor o soluție adecvată, UE a acordat o finanțare pentru construirea TALOS.
Fiind în legătură foarte strânsă cu clienții care în prezent așteaptă o aplicație de mesagerie adecvată, Trencadis nu a limitat funcționalitatea la mesageria standard, ci a inclus în produs și caracteristici de foaie de parcurs care duc la o aplicabilitate crescută. Pentru a numi doar câteva, TALOS va oferi posibilitatea de scanare a documentelor integrată în aplicație – pentru a permite digitalizarea fără întreruperi a documentelor pe suport de hârtie, înscrierea și managementul utilizatorilor externi – când colectarea de date trebuie să părăsească organizarea internă, cât și un sistem integrat de partajare a fișierelor – pentru a gestiona situațiile în care atașamentele mesajelor depășesc pragul standard.
2019 este anul în care TALOS va apărea pe piață, furnizând clienților noștri o cale profesională de a ieși din zona ”shadow IT”, permițând în sfârșit beneficiilor mesageriei instant să fuzioneze cu respectarea celor mai înalte standarde de securitate și confidențialitate.
Aplicația TALOS se dezvoltă în cadrul proiectului TALOS – Comunicare intraorganizațională mobilă securizată.
Acest proiect este co-finanțat cu fonduri de la Fondul European de Dezvoltare Regională – Axa de prioritate 2 – „Tehnologia Informațiilor și a Comunicațiilor (TIC) pentru o economie digitală competitivă”, prin Programul de Competitivitate Operațională 2014-2020.
Conținutul acestui material nu reprezintă în mod necesar poziția Uniunii Europene sau a Guvernului României.