Free cookie consent management tool by TermsFeed

Oamenii au avut dintotdeauna o puternică legătură cu orice concept legat de jocuri. Încă din antichitate, jocurile au fost privite drept modalităţi de divertisment dar şi ca fiind educative, contribuind la dezvoltarea abilităţilor fizice şi a gândirii. Odată cu evoluţia omului şi a uneltelor create, s-au dezvoltat şi jocurile în mod constant, subliniind importanța acestora.

Omul şi jocurile – o conexiune antică

Efectele benefice ale jocurilor în cadrul unei societăţi au fost documentate încă din perioada secolului XIII. Regele Spaniei, Alfonso al X-lea al Castiliei (1221 – 1284) a fost unul dintre primii autori ce au scris o lucrare pe acest subiect, o carte cunoscută sub numele de „Cartea Jocurilor„. Fiind un subiect atât de intens studiat, nu este de mirare faptul că odată cu apariţia tehnologiei moderne au fost descoperite moduri de transpunere ale acestor activităţi plăcute într-un mediu diferit.

Iniţial, terminologia de „joc video” era una ce definea o însuşire tehnică a unui mecanism capabil să redea o imagine pe un ecran prin transmiterea semnalelor video, cu scopul de a educa sau de a produce amuzament. Însă în prezent, definiţia a căpătat un alt sens, fiind atribuită unui număr enorm de platforme şi aplicaţii capabile de a genera divertisment.

Deschizătoarele de drumuri din lumea jocurilor video

În perioada anilor 1960, în cadrul Institutului de Tehnologie din Massachusetts au fost puse bazele primului joc video ce avea să fie comercializat zece ani mai târziu – „Spacewar!„. Acest joc inspirat din domeniul ştiinţifico-fantastic reprezenta o luptă dintre două nave spaţiale controlate separat de către jucători cu ajutorul cutiilor de comandă special construite. Datorită popularităţii incredibile şi a scăderii preţurilor componentelor de hardware, a fost posibilă comercializarea jocului la începutul anilor ’70.

Anul 1972 a marcat momentul istoric în care prima consolă de jocuri pe televizor a fost lansată pe piaţă de către compania Magnavox sub numele de „Magnavox Odyssey”. Până în anul 1978, producătorii consolei au lansat un număr total de opt dispozitive diferite ce permiteau accesul la mai multe jocuri cu ajutorul casetelor. Acesta a fost primul producător care a făcut un pas într-o industrie ce a rămas în continuă dezvoltare până în zilele noastre, de-a lungul anilor existând nenumărate alte companii care şi-au comercializat propriile console de jocuri. În România anilor ’90 cea mai populară consolă de jocuri pe televizor ce utiliza casete a fost Terminator 2 și a reprezentat pentru mulți un prim contact cu lumea jocurilor video.

Consola de jocuri Magnavox Odyssey², cunoscută în Europa și sub numele de Philips Videopac G7000.

Jocurile pe calculator – de la fani, pentru fani

Evoluţia rapidă a computerelor din perioada anilor 1980 a influenţat formarea grupurilor de pasionaţi ce au căutat să transpună clasicele jocuri de pe console şi cele de arcade pe această platformă.

În scurt timp au apărut numeroase copii ale jocurilor deja cunoscute iar distribuirea lor a fost realizată prin publicarea de „source codes” în diferite reviste de profil. O altă modalitate de răspândire a jocurilor era prin livrare poştală a codurilor sau chiar a dischetelor ce conţineau jocurile. La scurt timp de la începutul răspândirii jocurilor single-player au apărut şi cele online, primele dintre acestea fiind de genul aventură sau role-playing şi erau bazate pe text. Însă nu a durat mult până la apariţia unuia dintre cele mai semnificative jocuri din istorie – DOOM (1993).

Acest first-person shooter este considerat ca fiind baza de la care a pornit mania pentru jocurile competitive din mediul online.

Din perioada anilor ’90 şi până în zilele noastre, industria jocurilor video a avansat într-un ritm incredibil iar complexitatea, claritatea imaginilor şi dificultatea acestora a atins cote maxime. Datorită competitivităţii de pe piaţa jocurilor video, producătorii sunt într-o constantă cursă pentru a aduce cât mai multe îmbunătăţiri produselor şi pentru a descoperi noi modalităţi de a profita de pe urma acestora. Odată cu lansarea dispozitivelor precum Oculus Rift (2015), explorarea lumii virtuale a devenit un subiect din ce în ce mai discutat, mulţi pasionaţi ai jocurilor susţinând că acesta va fi principalul mod de divertisment al viitorului.

Fie că vom fi toți captivați de realitatea virtuală sau nu, cert este că jocurile nu vor înceta să existe cât timp vor exista oamenii.

Share.
Avatar of Savu Marian

Fondator TechCafe.ro, fost administrator si redactor, Savu Marian a scris pe site unele dintre cele mai interesante articole.

Un comentariu

  1. Avatar of Constantin

    Cum parintii mei sunt destul de nostalgici ca sa spun asa, am norocul de a avea si acum vechiul joc pe televizor cu dischete, chiar si colectia cu mario, daca vi-l mai amintiti. Pe langa pusca cu jocul de rate si alte minuni, cred ca ai mei copii nu s-ar mai juca pe ele avand in vedere evolutia jocurilor video.
    Lasand la o parte ca sunt mult mai bine facute, cred ca intr-un fel sau altul afecteaza neoia de a mai socializa, mai ales ca exista cazuri in care copii isi petrec prea mult timp cu acetse jocuri.
    Per total, imi amintesc cu placere de vechile jocuri! Incerc sa ma familiarizez si cu cele jucate de copii in prezent.

Lasa un raspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.