Free cookie consent management tool by TermsFeed

Arabia Saudită a dezvăluit un plan ambițios pentru un nou oraș care se va întinde pe 170 de kilometri și va fi complet lipsit de mașini. The Line ar consta dintr-o serie de centre de înaltă tehnologie legate între ele printr-o rețea de spații verzi prietenoase cu pietonii, transport public și vehicule fără șofer. Experții în proiectare urbană au reacționat cu scepticism la această propunere, argumentând că tehnologia necesară pentru a face din acest oraș o realitate nu există încă. Cu toate acestea, susținătorii The Line spun că proiectul este fezabil și că ar oferi o alternativă foarte necesară la expansiunea urbană tradițională.

„Istoria așa-numitelor megaproiecte nu este prea frumoasă”, a declarat Stephen Wheeler, arhitect peisagist și profesor de design de mediu la Universitatea din California, Davis. „De obicei, acestea nu ies exact așa cum au vrut vizionarii inițiali, adesea cad victime ale condițiilor economice sau ale ideilor altora despre ceea ce ar trebui să se întâmple, sau sfârșesc prin a costa mult mai mult decât se așteptau.”

Până în prezent, The Line există doar sub forma unui site web și a unui anunț de presă făcut de prințul moștenitor saudit Mohammed bin Salman. Propunerea are în vedere tronsonul de 106 mile, un oraș planificat în nord-vestul Arabiei Saudite. Guvernul saudit consideră că zona este subdezvoltată, dar în ea locuiesc de fapt 20.000 de membri ai tribului Huwaitat (tamba). Dacă The Line va fi construită, aceasta va distruge modul de viață și cultura tribului.

The Line ar fi construit în trei straturi: un strat pietonal la suprafață, plin de parcuri și spații deschise, un strat inferior de „servicii” și o „coloană vertebrală” de transport și mai adâncă, care ar consta în „transport în comun de foarte mare viteză”. Propunerea prevede că toate serviciile zilnice ar putea fi parcurse în 5 minute de la fiecare nod al liniei și că deplasarea între noduri cu transportul în comun de mare viteză nu ar dura mai mult de 20 de minute.

Potrivit unor experți, acest zgârie-nori de 1 trilion de dolari este irealizabil. Planul pentru o linie cu o lungime care poate fi parcursă în doar cinci minute este discutabil, a declarat Elizabeth Plater-Zyberk, profesor de arhitectură la Universitatea din Miami și partener fondator al DPZ CoDesign, o firmă de design urban și arhitectură. Pentru a susține acest nivel de transport public, a declarat Plater-Zyberk pentru Live Science, linia ar necesita noduri mai mari, capabile să găzduiască mai mulți oameni.

The Line nivele transport
Un infografic care prezintă propunerea de design pe trei niveluri a The Line (credit imagine: Neom Media)

Viitorul tehnologiei este o problemă pentru The Line, la fel ca și trecutul. Propunerea saudită nu este prima ca sugestie a unui oraș liniar. În 1882, urbanistul spaniol Arturo Soria y Mata a propus Ciudad Lineal, sau orașul liniar, care ar începe cu o cale ferată sau o autostradă și ar avea toate clădirile și alte părți ale orașului construite de-a lungul acelei linii. Prin urmare, Ciudad Lineal nu a fost construit niciodată. Deși această propunere nu a fost realizată, acestea arată că ideea de oraș liniar nu este nouă și că continuă să fie o opțiune atractivă pentru cei care caută o alternativă la planificarea urbană tradițională.

De obicei, ne este mult mai bine să aducem îmbunătățiri graduale orașelor existente decât să încercăm să proiectăm orașe complet noi de la zero”, a declarat Wheeler pentru Live Science. De multe ori, atunci când comunitățile sunt planificate de la zero, „ajungem la un fel de comunitate sterilă, planificată de la zero, care nu are bogăția unei comunități care evoluează în timp”.

În plus, multe orașe uimitoare construite de la zero nu se adresează localnicilor, ci turiștilor sau proprietarilor de case secundare. Acest potențial oraș din Dubai, de exemplu, este prezentat ca fiind primul oraș cu energie zero, dar se adresează în mare măsură străinilor care își cumpără o a doua casă. În mod similar, Neom se află la o distanță de 4 ore cu avionul. În timp ce aceste orașe pot fi durabile din punct de vedere ecologic, ele nu sunt neapărat durabile din punct de vedere social sau economic. Fără o bază solidă de rezidenți locali, The Line s-ar putea să se lupte pentru a prospera pe termen lung ca mega oraș.

Share.
Avatar of Marian M.

Pasionat de lumea digitală. În timpul liber îmi îmbogățesc cunoștințele ce țin de marketing digital, în special SEO.

Lasa un raspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.