Free cookie consent management tool by TermsFeed

Populara platformă de divertisment, TikTok, a intrat în atenția specialiștilor pentru potențialele efecte negative pe care le are asupra sănătății mintale a tinerilor, dar nu numai. Potrivit CNBC, mai mulți procurori generali din California, Florida și Kentucky investighează TikTok pentru potențialul său efect asupra sănătății mintale și fizice a tinerilor care petrec din ce în ce mai mult timp pe această platformă.

Aceștia încearcă să descopere modul în care TikTok proiectează, operează și își comercializează conținutul, întrucât este de părere că acesta are un efect negativ asupra copiilor, adolescenților și tinerilor adulți, potrivit unui comunicat de presă al procurorului general Maura Healey din Massachusetts.

Algoritmul platformei TikTok este programat să atragă atenția constantă a utilizatorilor

Algoritmul TikTok, cel care determină conținutul pe care îl văd persoanele, s-a dovedit a fi remarcabil de eficient în a-și menține utilizatorii implicați pe toată durata utilizării aplicației. În timp ce TikTok a oferit explicații într-o postare pe blog, privitor la cum funcționează mecanismul din spatele aplicației, există numeroase „scurgeri de informații” și presupuneri privitoare la viabilitatea detaliilor oferite. Procurorii încearcă să scoată la iveală „adevăratul algoritm”, concentrându-se pe „metodele și tehnicile pe care TikTok le folosește pentru a stimula interacțiunea cu tinerii utilizatori, inclusiv creșterea duratei de timp petrecută pe platformă”, potrivit Healey.

TikTok se confruntă cu o anchetă privind impactul său asupra sănătății mintale a tinerilor
TikTok se confruntă cu o anchetă privind impactul său asupra sănătății mintale a tinerilor

Cu alte cuvinte, aceștia sunt de părere că TikTok a pus profiturile mai presus de siguranța utilizatorilor, motiv pentru care doresc, din punct de vedere legal și financiar, să tragă la răspundere TikTok pentru posibilele daune pe care le constată.

Modalitatea prin care TikTok îi face pe utilizatori să urmărească videoclipuri și să interacționeze cu conținutul este oarecum misterioasă

TikTok a încercat pe cât posibil să satisfacă nevoile utilizatorilor mai tineri. În 2019 a fost nevoită să plătească 5.7 milioane de dolari Comisiei Federale pentru Comerț (en. Federal Trade Commission, FTC) pentru a soluționa acuzațiile potrivit cărora predecesorul său, Musical.ly, nu a obținut permisiunea necesară din partea părinților copiilor mici care s-au înscris pentru a utiliza aplicația.

Înțelegerea a prevăzut, de asemenea, ca TikTok să limiteze strict modul în care copiii cu vârste sub 13 ani vor avea posibilitatea să interacționeze cu conținutul din aplicație. Astfel, TikTok nu ar fi permis copiilor sub 13 ani să încarce videoclipuri, să lase comentarii, să își creeze profil sau să trimită mesaje, ceea ce s-ar fi conformat unei legi federale privind confidențialitatea copiilor. Recent, unii cercetători au tras un semnal de alarmă cu privire la numărul redus de studii care au analizat potențialul impact negativ al platformei TikTok asupra sănătății fizice și mentale a utilizatorilor, în ciuda numărului mare de persoane înregistrate.

Investigațiile ulterioare ale grupului de procurori, precum și rezultatele, ar putea avea un impact vital asupra modului de dezvoltare al rețelelor și platformelor de socializare. Alte companii de social media, cum ar fi Meta, Snapchat și Instagram, ar putea lua TikTok-ul drept model de „așa da” și „așa nu”, atunci când vine vorba de eventuala dezvoltare a unor noi caracteristici de utilizare.

Faptul că și alte aplicații au preluat modelul caracteristic al videoclipurilor scurte de pe TikTok nu este surprinzător. Potrivit unor rapoarte oferite publicului, adolescenții au petrecut pe TikTok de două ori mai mult timp decât pe Instagram și chiar mai mult timp decât pe YouTube. Astfel, dacă investigația din momentul de față a platformei TikTok se soldează cu reglementări legislative sau alte acțiuni din partea oficialilor, asta înseamnă că și alte platforme ar putea fi supravegheate mai îndeaproape. În aceeași măsură, Meta se confruntă de ceva timp cu propria investigație în ceea ce privește impactul asupra sănătății adolescenților, tot din partea unor procurori generali, cu obiective similare cu cele ale investigației platformei TikTok. 

TikTok-ul, rețelele de socializare și problemele de etică

Rețelele de socializare sunt, pur și simplu, la îndemâna oricui. Folosite nu doar de adulți, ci chiar și de către copii mici, mulți dintre ei fără discernământ. Astfel, există numeroase situații cu potențial dăunător pentru aceștia. Spre exemplu, multe persoane promovează diferite produse pe rețelele de socializare, chiar dăunătoare (cum ar fi, să zicem, cazul țigărilor electronice). Acesta este unul dintre motivele pentru care cercetătorii vor să fie pro activi și să documenteze, din timp, ce se întâmplă pe aceste platforme.

Un clip video mai vechi, dar încă actual, despre probleme de etică ale platformelor de social media

De asemenea, o mulțime de oameni oferă sfaturi de sănătate pe aceste platforme, deși nu îi recomandă nimic și nici nu au studii în domeniu. Astfel, calitatea acestor sfaturi este îndoielnică de cele mai multe ori. Cercetările disponibile ne arată că, atunci când cineva este acreditat și avizat să vorbească despre un anumit produs sau subiect (pastile, spre exemplu), atunci acesta merită creditul celor care îl urmăresc. În schimb, dacă la mijloc este vorba despre un conflict de interese sau cineva „vinde”, de fapt, acel produs, atunci calitatea discursului său scade. Iar acest lucru poate fi îngrijorător, raportându-ne la modul în care cineva poate folosi, de fapt, informațiile pe care le-a primit, fără a consulta un specialist în domeniu. Cu toate acestea, multe persoane sunt „susținute” de numărul mare de urmăritori – astfel, credibilitatea acestora crește.

Știm, pe de altă parte, că dezinformarea este o problemă majoră și continuă pe rețelele de socializare, însă amploarea acesteia n-a fost vreodată cuantificată. Mai mult decât atât, este vorba și despre diseminarea în masă de conținut sensibil, violent, care incită la ură, conținut discriminator sau care ofensează minorități de oameni. Cu un miliard de utilizatori, totuși, este deosebit de greu să reușești să gestionezi corect activitățile multilaterale și polarizante atât ale creatorilor de conținut, cât și ale consumatorilor.

Share.
Avatar of Catalin Calugaru

Fondator al site-ului TechX.ro, ce a fuzionat ulterior cu TechCafe.ro și pasionat încă de mic copil de tot ce ține de tehnologie. Master în Information Systems for e-Business și absolvent al secției de calculatoare cu predare în limba engleză la Facultatea de Automatică, Calculatoare și Electronică din Craiova.

Lasa un raspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.