Cu siguranță te-ai întrebat măcar o dată ce sunt NFT-urile, cum funcționează acestea și de ce toată lumea vorbește despre ele. Ce-i drept, NFT-urile au făcut și încă fac furori în întreaga lume, mai ales de când celebrități precum Jay-Z, Steve Aoki și alții își afișează, cu mândrie, NFT-urile proprii în pozele de profil de pe Twitter. De asemenea, branduri mari precum Nike, Adidas și-au făcut intrarea în această lume a NFT-urilor, Adidas strângând chiar și 23 de milioane de dolari în urma lansării propriei colecții NFT, în urma achiziției unui astfel de token („jeton”) cumpărătorii primind un fel de legitimație de acces în premieră la lansări Adidas fizice și digitale. De asemenea, în decembrie, anul trecut, Nike a achiziționat RTFKT, un studio de design virtual cu renume în lumea NFT-urilor, pentru a-și susține intrarea în metaverse. De asemenea, deși s-ar putea să ți se pară incredibil, există NFT-uri scoase la licitație la Sotheby’s și Christie’s pentru sume de milioane de dolari.
Pe măsură ce adoptarea conceptului de NFT este în continuă creștere, este imposibil să ignori toate ofertele, știrile și chiar ideile de afaceri care se învârt în jurul acestora. În prezent, NFT-urile domină lumea artei digitale, devenind chiar obiecte de colecție. Ca să facem o oarecare asociație, dacă Bitcoin definește un tip de monedă digitală (criptomonedă), atunci NFT-urile definesc obiectele digitale de colecție. Ceea ce reprezintă o oportunitate extraordinară pentru artiștii digitali care, datorită vânzărilor masive și a vâlvei din jurul NFT-urilor, își văd viața schimbată peste noapte. Imaginează-ți că ai posibilitatea de a achiziționa o operă de artă digitală, pe internet, uneori chiar la un preț rezonabil, și că primești un token digital unic (NFT) care îți oferă autoritate supremă asupra a ceea ce ai cumpărat – extrapolând situația, NFT-urile îți permit, de fapt acest lucru. Însă dacă ești nou în lumea criptomonedelor și a activelor digitale, s-ar putea să-ți prinzi puțin urechile când vine vorba de NFT-uri.
Așadar, dacă te întrebi ce sunt NFT-urile, cum funcționează acestea, care este dinamica de cumpărare și ce poți câștiga de pe urma lor, atunci acest articol este pentru tine. Nu vom intra prea mult în detalii deoarece, într-adevăr, este un domeniu versatil și cu o dinamică schimbătoare, însă există câteva concepte de bază care definesc, fără niciun dubiu, această lume a artei digitale!
Cuprins
Ce sunt NFT-urile?
În limba engleză, NFT este acronimul de la ”Non-Fungible Tokens”, adică jetoane non-fungibile, jetoane criptografice unice care reprezintă un set de metadate ce nu pot fi schimbate și care sunt stocate pe un blockchain. Pe de altă parte, jetoanele fungibile (”Fungible Tokens”), precum Bitcoin și Ethereum, sunt interschimbabile. Un Bitcoin înseamnă un Bitcoin, iar pentru cei care tranzacționează criptomonede este irelevant ce Bitcoin cumpără sau schimbă, fiindcă valoarea acestuia este aceeași. Însă, când vine vorba de NFT, lucrurile se schimbă, deoarece fiecare NFT este unic, ceea ce înseamnă că utilizatorii oferă importanță acestuia – le pasă de cum arată NFT-ul pe care îl cumpără sau schimbă, ce valoare are acesta, popularitatea artistului și multe alte variabile care definesc succesul unei anumite colecții. Blockchain-urile sunt registre digitale distribuite și descentralizate, alcătuite din blocuri de date înlănțuite într-o ordine cronologică. Momentan, cel mai frecvent blockchain utilizat pentru NFT este Ethereum.
Pentru a-ți fundamenta cunoștințele privitoare la ce sunt NFT-urile, continuă să citești deoarece, după cum am zis, subiectul este mult mai complex. Când vorbim despre NFT-uri, vorbim și despre metadate. Metadatele pentru NFT-uri se găsesc în contractele inteligente care sunt stocate în blocurile de pe un blockchain. Una dintre cele mai mari erori care se fac atunci când vine vorba de NFT-uri este faptul că imaginea afișată sau extinderea .JPEG care reprezintă, în speță, NFT-ul, este stocată pe blockchain. Într-adevăr, acest lucru este valabil pentru proiectele NFT mai mici, de bază, însă majoritatea proiectelor, în special cele mari și populare, stochează imaginea pe o platformă externă de stocare (Arweave, IPFS), iar metadatele de pe blockchain conțin, de fapt, link-ul către imaginea respectivă. Costul de stocare al unei imagini pe blockchain este destul de ridicat, asta în funcție de dimensiunea fișierului unei imagini, iar proiectele mari sunt deseori nevoite să plătească foarte mult.
În general, aceste jetoane non-fungibile sunt create folosind același tip de programare care se utilizează și în dezvoltarea de criptomonede. Mai simplist, aceste active criptografice se bazează, după cum am spus, pe tehnologia blockchain, neputând fi schimbate sau tranzacționate precum alte active criptografice (criptomonede, să zicem). Însuși termenul „NFT” definește comportamentul acestuia – nu poate fi schimbat, înlocuit, deoarece are proprietăți unice. Unitatea de date pe care le conține un NFT poate fi legată de imagini digitale, melodii, videoclipuri, avatare și multe altele de acest gen. De-a lungul timpului, deținătorii de NFT-uri au obținut avantaje prin comercializarea acestora, cum ar fi biletele la evenimente live sau digitale, obiecte de preț, active fizice precum mașini, iahturi și chiar o groază de bani. În acest sens, NFT-urile permit persoanelor fizice să creeze, să cumpere și să vândă opere de artă digitale persoanelor care sunt interesante de acest lucru.
Care sunt principalele caracteristici ale NFT-urilor?
Există trei caracteristici de bază ale NFT-urilor. În primul rând, reprezintă un tip de activ digital, deoarece NFT-urile reprezintă obiecte de colecție de pe internet (artă, muzică și chiar jocuri), cu un certificat autentic creat prin tehnologia blockchain care fundamentează și funcționarea criptomonedelor. De asemenea, este unic, deoarece nu poate fi falsificat sau manipulat în alt mod (nu poți fi păcălit de viabilitatea unui NFT, asta dacă ești măcar puțin familiarizat cu ce sunt NFT-urile și cum funcționează). NFT-urile pot fi schimbate prin tranzacții cu criptomonede, folosindu-se site-uri specializate în acest lucru. Când vine vorba de a crea și a vinde NFT-uri, procesul este destul de simplu. Să spunem că o persoană selectează un activ unic pe care îl deține pentru a-l vinde drept NFT. Acea persoană adaugă obiectul la un blockchain care acceptă NFT-uri – procesul poartă denumirea de ”minting”, creându-se astfel NFT-ul ce se vrea a fi vândut.
Odată urcat în blockchain, NFT-ul este certificat ca având dovadă de proprietate, deoarece este înregistrat ca fiind unic. NFT-urile pot fi păstrate ca parte integrantă a unei colecții private, pot fi cumpărate, vândute și tranzacționate folosind piețe pentru acestea și licitații publice sau private. Lucrurile ar putea părea destul de complicate, însă nu sunt. Ce-i drept, lumea blockchain este plină de termeni specifici și, uneori, ajungi dintr-o chestie într-alta, căutând și tot căutând explicații. Dar dacă investești ceva timp, poți găsi chiar o mină de aur pe care să o folosești în interes propriu. Blockchain, criptomonedele și NFT-urile sunt surse foarte valoroase de venit pasiv, însă, în aceeași măsură, dinamica evolutivă a acestora, modul în care funcționează, predicțiile și statisticile sunt destul de greu de speculat. Uneori trebuie să joci la cacealma, să-ți încerci norocul și să vezi ce-ți iese. Însă dacă ești un pasionat înfocat și investești foarte mult timp în documentare, poți ajunge chiar la un nivel superior, de invidiat.
Cum funcționează NFT-urile?
Dacă ai înțeles până acum ce sunt NFT-urile, atunci să trecem la următoarea etapă: cum funcționează acestea. După cum am spus deja, majoritatea NFT-urilor (cel puțin cele populare, cu impact) se află pe blockchain-ul criptomonedei Ethereum, un registru public distribuit care înregistrează și validează tranzacțiile în siguranță. NFT-urile sunt jetoane individuale, unice, cu metadate importante stocate în ele. Deoarece, asemănător criptomonedelor, acestea sunt caracterizate printr-o valoare stabilită în principal de piață (respectiv cerere), pot fi cumpărate și vândute la fel ca alte tipuri de obiecte de artă fizice. Datele unice ale acestor NFT-uri facilitează verificarea și validarea proprietății acestora, precum și transferul de jetoane între proprietari. De asemenea, și alte blockchain-uri și-au implementat propria versiune de NFT-uri, însă Ethereum (care este și o criptomonedă) are un blockchain care se ocupă, de altfel, și de evidența celor care dețin și tranzacționează jetoane non-fungibile.
Care este deosebirea dintre NFT-uri și criptomonede?
Probabil știi deja ce sunt criptomonedele și cum funcționează acestea. Monedele digitale sunt utilizate pentru toate tipurile de tranzacții de pe blockchain. Acestea pot fi cumpărate sau convertite în valute fizice (RON, euro, dolari și altele), prin intermediul băncilor care acceptă criptomonede la retragere (Libra Bank, ING, UniCredit Bank). Pe de altă parte, un NFT este, după cum am mai spus deja, un activ unic, care nu poate fi suplinit, înlocuit, ce poate fi achiziționat cu ajutorul criptomonedelor. Acesta poate câștiga sau pierde valoare independent de moneda utilizată pentru a-l cumpăra, ceea ce se întâmplă, în realitate, și cu piesele de artă unice provenite de la pictori celebri. Acest lucru definește, de fapt, faptul că NFT-urile sunt non-fungibile, însă criptomonedele sunt. Nu există două NFT-urile la fel, deoarece fiecare NFT este conține un set unic de date care nu poate fi înlocuit cu o versiune identică pentru că, evident, nu există o versiune identică.
Pentru ca lucrurile să fie puțin mai ușor de înțeles și a prinde ideea privitoare la ce sunt NFT-urile, să ne gândim la monedele fiduciare tradiționale. Să zicem că ți-aș cere să-mi împrumuți douăzeci de RON, în bancnotă fixă (cea cu Ecaterina Teodoroiu). Evident, nu-ți te vei uita în portofel și mă vei întreba ce fel de bancnotă îmi doresc, deoarece fiecare bancnotă de douăzeci de RON reprezintă aceeași bancnotă, deci poate fi schimbată cu orice altă bancnotă de douăzeci. Acest lucru se datorează faptului că moneda noastră națională este fungibilă, deci ușor de schimbat și de înlocuit. Precum criptomonedele care nu sunt unice și, de asemenea, se schimbă și înlocuiesc la fel de ușor. Însă când vine vorba de NFT-uri, unicitatea și faptul că sunt rare le sporesc atractivitatea și stimulează dorința pasionaților și utilizatorilor de a le avea. Ca și în cazul tuturor obiectelor de colecție rare, faptul că „sunt rare” dă undă verde posibilității ca artiștii, cei care le-au creat, să-și vândă creațiile la prețuri deosebit de mari.
Pentru ce sunt folosite NFT-urile?
Posibilitățile de utilizare ale NFT-urilor sunt foarte multe, mai ales dacă știi ce sunt NFT-urile și cum funcționează acestea. În general, persoanele interesate deja de lumea criptomonedelor și persoanele cărora le place (și care își permit) să colecționeze opere de artă, se folosesc adesea de NFT-uri. Pe lângă propria plăcere de a avea o colecție unică, de avea opere de artă individuale și a-ți crea un portofoliu de colecționar, pe lângă dorința de a susține artiștii digitali, oferta și cererea de pe piață, NFT-urile sunt folosite în foarte multe moduri. De fapt, există persoane care chiar trăiesc din așa ceva, care-și vând creațiile la prețuri de milioane de dolari, pentru că există și cerere. Pe măsură ce conceptul de metaverse este în continuă dezvoltare, se crede că va exista o adevărată explozie în popularitate a NFT-urilor.
Utilizarea NFT-urilor pentru conținutul digital
Probabil una dintre cele mai obișnuite (și, de altfel, importante) utilizări ale NFT-urilor, în prezent, este cea a conținutului digital. Creatorii de conținut, artiștii digitali își cresc pasiv profiturile prin crearea, promovarea de NFT-uri, deoarece acestea alimentează și susține o economie nișată a creatorilor de conținut, în care aceștia au proprietate deplină asupra conținutului lor, asupra NFT-urilor pe care le creează și distribuie. NFT-urile au început să apară și la pozele de profil de pe Twitter, Instagram, TikTok a numeroase persoane celebre.
Utilizarea NFT-urilor în gaming
NFT-urile au stârnit un interes considerabil pentru dezvoltatorii de jocuri, acestea putând oferi o mulțime de beneficii jucătorilor. Spre exemplu, există jocuri online în care poți cumpăra diferite obiecte, costume, accesorii pentru personajul tău, dar doar atât. În schimb, unele jocuri îți pun la dispoziție NFT-uri pe care le poți cumpăra pentru a-ți permite ca, după ce te-ai folosit de obiectele din joc deja cumpărate, să le vinzi pentru a-ți recupera banii. Iar exemplele sunt foarte multe în această direcție.
Utilizarea NFT-urilor în investiții și garanții
Atât NFT-urile, cât și DeFi (Decentralized Finance) se bazează pe aceeași infrastructură. Aplicațiile DeFi îți permit să împrumuți bani folosind garanții. Dat fiind acest lucru, NFT și DeFi colaborează pentru a consolida utilizarea NFT-urilor drept garanții. În această privință, NFT-urile încep să devină parte integrantă a unui întreg ecosistem digital care continuă să se dezvolte și să se schimbe chiar pe zi ce trece. Odată cu dezvoltarea conceptului de metaverse și lansarea acestuia, cu siguranță lucrurile vor deveni și mai rapide, și mai neașteptate.
Utilizarea NFT-urilor în numele de domeniu
S-a observat și faptul că NFT-urile pot oferi mai multă popularitate unui domeniu web, făcând ca numele unui website să fie mult mai ușor de reținut. Acestea funcționează ca un nume de domeniu al unui website, făcând adresa sa IP mult mai ușor de reținut și mai valoroasă, de obicei pe baza lungimii și a relevanței NFT-ului respectiv. Chiar și celebrități precum Shawn Mendes, Jack Dorsey, Snopp Dogg se interesează de acest concept, făcând opere de artă unice și vânzându-le ca NFT-uri securizate, non-fungibile.
Utilizarea NFT-urilor în domeniul artei
De fapt, aceasta reprezintă cea mai populară (și obișnuită) utilizare a NFT-urilor: piese de artă de colecție. NFT-urile au oferit artiștilor digitali o modalitate ușoară și extrem de ofertantă de a-și vinde cu ușurință operele de artă, punându-le la dispoziția unui public global, deci numeros. Vânzarea unui NFT asigură cumpărătorului dreptul de proprietate asupra acestuia. Din acest punct de vedere, NFT-urile folosite în scopuri artistice pot fi împărțite în două categorii – artă negenerativă (”Non-Generative Art”) și artă generativă (”Generative Art”):
- Non-Generative Art – creațiile de artă negenerative sunt cele obișnuite, create de oameni fără a se ajuta de un sistem informatic autonom, bazat pe inteligență artificială. Artiștii digitali își pot lista lucrările pe piețe de NFT și oricine le poate vedea și achiziționa. Pe piața tradițională din ziua de astăzi, artistul poate câștiga doar din vânzarea inițială a operei sale. NFT-urile le oferă artiștilor posibilitatea de a încorpora redevențe (obligație financiară pe care o companie sau o persoană o are de plătit la intervale regulate) în operele pe care le creează, ceea ce înseamnă că vor obține o parte mai echitabilă din valoarea operei de artă vândute. NFT-urile facilitează verificarea autenticității și a proprietății operelor de artă;
- Generative Art – popularitatea NFT-urilor folosite în domeniul artei se datorează în special artei generative, deoarece este creată prin utilizarea unui sistem informatic autonom, reprezentat cel mai adesea de un program informatic algoritmul (ceea ce sporește maximal randamentul creației de NFT-uri). Pentru a face asta, artiștii digitali creează trăsături individuale (o mână, ochi, un picior, diferite tipuri de haine etc.) pe care programul le combină în mod aleatoriu și creează, astfel, personaje unice, prin combinarea respectivelor trăsături. Există colecții complet generative care sunt create în întregime de programe computerizate, fără nicio contribuție din partea omului.
Cum să creez, cumpăr și vând NFT-uri?
Acum, că ești la curent cu ce sunt NFT-urile și cum funcționează, poate te-ar interesa să cumperi creațiile altora sau să le vinzi pe ale tale. Cu toate acestea, trebuie să știi că intrarea pe piața NFT-urilor nu este tocmai ușoară, pentru că asta presupune să ai deja un portofel de criptomonede (respectiv, criptomonede) pentru a putea finanța tranzacțiile NFT-urilor și stocarea în siguranță a acestora atunci când cumperi (sau le creezi). În orice caz, există câțiva pași esențiali pe care ar trebui să îi știi, iar aceștia sunt următorii.
1. Obținerea unui portofel criptografic
Un portofel cripto este un dispozitiv fizic sau un software care îți permite să-ți stochezi și transferi activele digitale. Există două tipuri de bază de portofele cripto: portofelele software și portofelele hardware. Când vine vorba de tranzacții pe termen scurt, un portofel hardware este mult mai fiabil. Un portofel software (”hot wallet”) reprezintă o aplicație care poate fi descărcată și instalată pe dispozitivul pe care îl folosești. Sunt mult mai convenabile și pot fi accesate mult mai ușor, deoarece sunt întotdeauna la îndemână. Totuși, sunt mult mai predispuse la atacuri cibernetice, deci mai puțin sigure decât cele hardware. Portofelul hardware (”cold wallet”) este un dispozitiv fizic (destul de asemănător cu un stick USB) pe care îl poți folosi pentru a stoca cripto și NFT-uri. Deoarece sunt complet izolate de rețea, activele stocate în portofelele hardware sunt considerate a fi mult mai în siguranță.
2. Cumpără criptomonede
Există unele piețe – Nifty Gateaway, MakersPlace – care îți permit să tranzacționezi NFT-uri folosind metode plată tradiționale. Altele (ce-i drept, mult mai populare), precum OpenSea și SuperRare le permit utilizatorilor să folosească doar criptomonede. Când vine vorba despre ce criptografie ar trebui să ai în vedere, Ether (ETH) este cea mai folosită pentru tranzacțiile NFT, fiind moneda nativa a blockchain-ului Ethereum și poate fi achiziționată în moduri diferite, inclusiv prin intermediul unor platforme de tranzacționare importante (Gemini, Coinbase) care permit utilizatorilor să cumpere ETH cu un cont bancar sau cu un card de credit. Totuși, având în vedere costurile ridicate de tranzacționare și impactul asupra mediului asociate cu ETH, unii doresc să utilizeze criptomonede din alte blockchain-uri pentru a tranzacționa NFT, acestea acceptând, de asemenea, tranzacții NFT.
3. Găsește o piață
OpenSea este cea mai populară piață de NFT-uri din lume, cu peste un milion de portofele active ale utilizatorilor, urmată de doi concurenți destul de mari, LooksRare și Rarible. Un lucru pe care ar trebui să îl iei în considerare atunci când alegi o piață NFT este obiectivul pe care ți-l propui: dorești să lansezi NFT-uri și să le scoți la licitație dintr-un foc (adică o colecție întreagă), sau individual, câte unul pe rând? Dacă e vorba de colecții întregi, complete, atunci piețele mari sunt cele mai recomandate și ofertante, cele mici fiind pentru opere individuale.
Rarible este o „piață democratică” ce permitea artiștilor și creatorilor să lanseze și să vândă NFT-urilor, permițând deținătorilor să se pronunțe după propriul plac asupra unor caracteristici precum taxele și regulile de întrebuințare a operei de artă vândute. OpenSea, de asemenea, este renumită ca înmagazinând o colecție vastă de obiecte digitale rare și de colecție. Foundation cuprinde lucrări importante, extrem de populare, plecând cu premisa că cererea NFT-urilor va crește foarte mult în viitor. Intrarea pe o piață NFT și lansarea unei opere te va costa, deoarece întotdeauna se plătește o taxă de tranzacție, plus că mai sunt și piețe care adaugă costuri suplimentare. De asemenea, trebuie să fii foarte atent ca redevențele să se împartă automat în momentul în care, să zicem, tu ai vândut un NFT, iar cineva l-a vândut mai departe.
4. Creează un NFT
NFT-urile sunt create printr-un proces numit ”minting”. Acest proces definește modul de asociere a unui set specific de date – NFT – cu un anumit activ sau obiect. Atunci când alegi un activ unic, nu uita că trebuie să deții drepturile de autor și drepturile de proprietate intelectuală pentru obiectul pe care dorești să îl creezi. Dacă iei în considerare posibilitatea de a crea NFT-uri folosind active pe care nu le deții, pot fi ridicate chiar și probleme de ordin legal. După ce ai selectat o piață și ți-ai creat un cont, poți începe procesul de ”minting”. Acest proces este ușor diferit pentru fiecare piață în parte, dar, de obicei, va trebuie doar să încarci fișierul pe care intenționezi să-l asociezi cu NFT-ul tău și să finalizezi tranzacția folosind ETH (în principal) sau orice altă criptomonedă viabilă, în funcție de blockchain-ul folosit. Odată ce procesul de ”minting” este finalizat, vei avea toate informațiile necesare privitoare la noul tău NFT, iar acesta va fi înregistrat în portofelul digital, ceea ce înseamnă că poți face ce dorești tu cu el: păstra, vinde, tranzacționa.
În ceea ce privește cumpărarea și vinderea de NFT-uri, există posibilitatea ca unele să nu fie disponibile pe piețele mari, ci să fie licitate și vândute prin intermediul anumitor site-uri, mai degrabă decât prin intermediul unor piețe publice. Odată ce ai găsit un NFT care te interesează și pe care vrei să-l achiziționezi, există posibilitatea de a-l cumpăra direct. În alte cazuri, trebuie să licitezi pentru NFT-ul ales (pentru că există și alte persoane care îl vor) și să aștepți până la închiderea licitației. Dacă ești cel mai bun ofertant după închiderea licitației, sau dacă vânzătorul îți acceptă oferta, tranzacția va fi finalizată cu succes și, implicit, proprietatea NFT-ului respectiv se va transfera în portofelul tău digital. Așadar, devii proprietarul NFT-ului respectiv și, ulterior, îl poți vinde iar, expune sau păstra după bunul plac. Este foarte important să-ți acorzi timpul necesar pentru a înțelege cum funcționează piața – dinamica ei, taxele și diferitele tipuri de metode privitoare la licitație, deoarece există multe moduri prin care aceasta poate fi înaintată și făcută.
Impactul exploziei NFT asupra mediului înconjurător
Este evident faptul că această creștere în popularitate a NFT-urilor nu este lipsită de dezavantaje. Una dintre cele mai frecvente critici se referă la energia necesară pentru a opera și întreține o rețea blockchain atât de masivă precum Etherum. Acest blockchain consumă mai multă energie electrică chiar decât anumite țări. Mulți susțin că NFT-urile contribuie la creșterea amprentei globale de carbon a blockchain-ului, deoarece promovează utilizarea acestei tehnologii. Însă, în realitate, chiar dacă toată lumea ar înceta, să zicem, mâine, să mai folosească NFT-urile, blockchain-ul ar continua să utilizeze aceeași cantitate de energie. Asta pentru că tranzacțiile nu cresc, de fapt, consumul de energie al rețelei, blockchain continuând să funcționeze la aceeași viteză (deci, cu același consum de energie), indiferent dacă există sau nu tranzacții care trebuie efectuate.
De asemenea, numeroase alte tehnologii au nevoi energetice similare. De fapt, se crede că atât YouTube, cât și Ethereum, au aproximativ aceeași amprentă de carbon, consumând cantități de energie similare pentru a putea funcționa. Este important să înțelegem problema în contextul adecvat, asta înainte de a arăta cu degetul. Mai mult decât atât, unele blockchain-uri se străduiesc să rezolve problema consumului de energie. Spre exemplu, Solana folosește o combinație unică de mecanisme proof-of-history (PoH) și proof-of-stake (PoS) pentru a reduce, pe cât posibil, consumul de energie, iar mecanismul Liquid Proof-of-Stake (LPoS) folosit de Tezos utilizează de aproximativ două milioane de ori mai puțină energie decât Ethereum.
Viitorul NFT-urilor
Chiar am putea spune că NFT-urile sunt, încă, la început de drum. Mai mult decât atât, ar părea că aplicațiile posibile ale acestei „tehnologii”, ale acestui „concept”, par a fi nelimitate. Așadar, este destul de greu de speculat ce se va întâmpla în viitor cu NFT-urile, unde vom ajunge cu acestea. Pe scară largă, în schimb, s-a speculat faptul că NFT-urile ar putea juca un rol vital în viitorul metaverse, în principal acționând ca o „reprezentare digitală” a obiectelor fizice pe care le deții. Acest lucru s-ar putea întâmpla, de fapt, și cu avatarul digital (NFT-ul în sine reprezentând, de fapt, avatarul digital). Însă există și persoane sceptice care susțin că NFT-urile nu au niciun viitor, fiind mai degrabă doar „o modă trecătoare” și că, în cele din urmă, vor fi redistribuite la o parte de nișă a unei piețe mai mari, similară, să zicem, colecționării de monede sau de obiecte de epocă. Este greu de spus care este viziunea corectă și care va fi dinamica evolutivă a NFT-urilor, iar uneori nu trebuie decât să așteptăm și să vedem ce se va întâmpla.
Totuși, probabil colecțiile populare de NFT ar putea începe să devină active foarte apreciate în metaverse, și ar putea exista o cerere crescută pentru NFT-uri chiar și în scopuri publicitare, de promovare al afacerilor. În lumea fizică, spre exemplu, anumite mărci și nume abordează celebrități pentru a se folosi de branding-ul creat în jurul acestora, influența pe care o au, și pentru a promova produsele lor. NFT-urile ar putea deveni un fel de „influenceri ai metaversului”, iar brandurile ar putea închiria NFT-uri exact pentru acest lucru (vorbim despre cele populare, după cum am zis). Așadar, deținerea unui NFT popular, provenit de la un artist digital deosebit de cunoscut, ar putea deveni un semn social al bogăției, ca și cum o mașină scumpă este, în ziua de astăzi, ceva ce nu trece cu vederea. Evident, sunt doar speculații, însă asta nu înseamnă că lucrurile nu s-ar putea desfășura, cine știe, astfel.
Ar fi foarte multe de spus despre NFT-uri, dar, în articolul de față, am încercat foarte pe scurt să abordăm lucrurile fundamentale, de bază, despre acestea. Așadar, sperăm că am reușit (măcar puțin) să răspundem la întrebările: ce sunt NFT-urile, cum funcționează NFT-urile și care este dinamica pieței acestora. Dacă ai și alte întrebări, nu ezita să ni le adresezi în secțiunea de comentarii. De asemenea, suntem deschiși la completări, sugestii și chiar rectificări din partea ta!