Pe măsură ce lumea continuă să se confrunte cu problema schimbărilor climatice, multe țări caută modalități de a-și reduce emisiile de gaze cu efect de seră. Una dintre cele mai eficiente modalități de a face acest lucru este tranziția de la vehiculele care funcționează pe bază de combustibili fosili la cele care sunt alimentate cu energie electrică. Uniunea Europeană a fost în fruntea acestui efort, propunând interzicerea vânzării de noi mașini cu motoare cu combustie internă până în 2035. Cu toate acestea, nu toate statele membre sunt de acord cu acest plan. Ministrul de finanțe al Germaniei, Christian Lindner, a obiectat, susținând că o astfel de interdicție ar fi nedreaptă față de producătorii din alte părți ale lumii care nu și-au asumat același angajament.
Propunerea ar putea duce la pierderea a sute de mii de locuri de muncă în industria auto
Uniunea Europeană are în vedere o propunere care ar obliga producătorii de automobile să reducă emisiile de CO2 ale mașinilor cu 100% față de nivelurile din 2021 până în 2035. Măsura ar avea un impact major asupra industriei auto, în special în Germania, unde își au sediul mulți dintre cei mai mari producători auto din regiune. Lobby-iștii au avertizat că propunerea ar putea duce la pierderea a sute de mii de locuri de muncă în industrie, pe măsură ce companiile se străduiesc să își electrifice flotele de vehicule. Cu toate acestea, unii experți consideră că beneficiile propunerii ar depăși costurile și că, în cele din urmă, aceasta ar contribui la accelerarea tranziției către o economie cu emisii reduse de dioxid de carbon.
Cu doar două săptămâni în urmă, adoptarea standardelor revizuite privind emisiile de CO₂ s-a lovit de o reacție puternică din partea lobby-ului german al industriei auto, VDA. Potrivit VDA, decizia a fost „luată împotriva cetățenilor, a pieței, a inovațiilor și a tehnologiilor moderne”. Parlamentarii italieni au încercat, de asemenea, să impună o modificare care ar scuti producătorii de automobile de lux, precum Ferrari. Aceste interese speciale pun în mod clar profiturile înaintea oamenilor și a planetei. Noile standarde reprezintă un pas important în direcția corectă, dar nu trebuie să ne oprim aici.
Acest dezacord ar putea avea implicații serioase pentru viitorul reglementărilor în domeniul automobilelor în Europa
Industria auto germană nu este străină de adversități. În anii care au urmat crizei financiare globale, sectorul a fost afectat puternic de o scădere bruscă a cererii. Mai recent, s-a confruntat cu consecințele scandalului emisiilor diesel. Acum, pe fondul orientării către vehiculele electrice, producătorii germani de automobile se confruntă din nou cu provocări. De data aceasta, însă, au găsit un aliat puțin probabil sub forma Partidului Liber Democrat (FDP) prin intermediul lui Lindner. FDP este considerat în mod tradițional un partid pro-business, iar sprijinul său pentru industria auto nu este o surpriză. Ceea ce este surprinzător, însă, este faptul că partidul este, de asemenea, dispus să își sfideze partenerii de coaliție pe această temă. Coaliția Green a susținut de mult timp un obiectiv de eliminare treptată a motoarelor cu combustie internă, dar Lindner de la FDP a indicat că nu se opune amânării acestui termen. Această poziție îl pune în dezacord cu partenerii săi de coaliție, dar se poate dovedi a fi un avantaj pentru industria auto germană.
Conflictul dintre partidele din coaliția de guvernare din Germania cu privire la modul în care trebuie să reacționeze la măsurile drastice de reducere a emisiilor propuse de Uniunea Europeană s-a extins și în lumea lobby-ului auto. Stellantis, unul dintre cei mai mari membri ai lobby-ului auto european cunoscut sub numele de ACEA, a părăsit organizația după doar câteva zile de dezbatere parlamentară pe această temă. Directorul general al Stellantis, Carlos Tavares, a înființat în schimb propria organizație de campanie, criticând viteza cu care autoritățile de reglementare îi obligă pe producătorii auto să își electrifice modelele. Mișcarea reflectă o divizare tot mai mare în cadrul industriei auto cu privire la modul în care trebuie să răspundă la planurile UE, unii producători solicitând o tranziție mai lentă la vehiculele electrice pentru a evita costurile cu un impact ridicat. Această divizare ar putea avea implicații serioase pentru viitorul reglementărilor în domeniul automobilelor în Europa, deoarece ambele părți încearcă să influențeze factorii de decizie.