Browserul Mozilla care are un nivel de confidențialitate dificil, este totuși crucial pentru viitorul internetului. La sfârșitul anului 2008, Firefox era în topul browserelor. 20% dintre cei 1,5 miliarde de oameni foloseau browserul Mozilla pentru a naviga pe internet. Cât de ok este Firefox? Browserul a fost în topul preferințelor în Indonezia, Macedonia și Slovenia. Mai mult de jumătate dintre cei care se conectau online foloseau acest browser.
Cuprins
Cât de ok este Firefox?
”Cota de piață a crescut nebunește în regiunile de mai sus” – declara Ken Kovash la acea vreme, președintele Mozilla. Aproape 15 ani mai târziu, lucrurile nu stau atât de bine pentru bine cunoscutul browser. Pe toate dispozitivele, Firefox a scăzut la mai puțin de 4% din piață – pe mobil este o jumătate de procent, lucru extrem de dezamăgitor pentru companie.
Selena Deklemann, vicepreședinte senior al Firefox declară că ”nu se poate nega declinul”. Statisticile proprii ale Mozilla arată o scădere cu aproximativ 30 de milioane de utilizatori activi lunar, de la începutul lui 2019 până la începutul lui 2022. Decklemann adaugă și că ”în ultimii doi ani, ceea ce am văzut este de fapt o aplatizare substanțială”.
În cele două decenii de când s-a lansat Firefox, a fost esențial pentru a modela confidențialitatea și securitatea web. Personalul care a făcut eforturi pentru mai multă deschidere online și standarde mai bune a fost copleșit de scăderea cotei sale de piață. După această scădere au urmat două runde de concedieri la Mozilla, în anul 2020. Totuși, cât de ok este Firefox?
Contractul celor de la Mozilla cu Google urmează să expire în 2023
Anul viitor, contractul profitabil cu motorul de căutare Google va expira. Majoritatea veniturilor de la Mozilla s-au bazat pe acest contract. O serie de browsere concurează acum cu cei de la Google. Toate acestea i-au lăsat pe analiștii din industrie și foștii angajați, îngrijorați de viitorul Firefox.
Soarta Firefox are implicații mai mari pentru web în general. Ani buni a fost cel mai bun candidat pentru a menține în frâu Google Chrome, oferind o alternativă de confidențialitate pentru cel mai dominant browser din lume. De la lansarea sa în 2008, Chrome a devenit un sinonim cu web – este folosit de aproximativ 65% din toată lumea online. Browserul are o influență enormă asupra modului în care oamenii experimentează internetul.
Când Google a lansat standardul de publicare AMP, site-urile web l-au implementat imediat. Planurile similare de înlocuire a cookie-urilor terță parte în Chrome a fost o mișcare ce va afecta milioane de agenți de marketing. Cât de ok este Firefox?
”Chrome a câștigat războiul browserelor desktop”
Declarația a fost făcută chiar de un fost membru al personalului Firefox. Acesta a lucrat la dezvoltarea browserului, dar nu vrea să îi fie numele făcut public deoarece lucrează în continuare în industrie. Speranțele lor pentru o renaștere a Firefox nu sunt mari. Un alt angajat a declarat că Firefox nu se va putea întoarce din nou în top.
Mozilla și Google au o relație complicată, sunt concurenți și parteneri de afaceri. Google plătește Mozilla cu sute de milioane de dolari, iar rapoartele spun că cifra este în prezent de 400 de milioane de dolari pe an. Această sumă este pentru ca motorul de căutare să fie setat implicit în Firefox. Acordul dintre Google și Mozilla a fost reînnoit în 2020 ultima dată și urmează să expire în 2023. Statisticile arată că Firefox a scăzut cota de piață cu aproximativ 1% pe tot parcursul acestui acord.
Chiar dacă se va reînnoi acordul dintre Google și Firefox, acesta nu va fi la același nivel. Decklemann spune că Mozilla nu dezvăluie detalii despre contractele cu parteneri și a refuzat să spună dacă negocierile cu Google sunt în desfășurare.