Free cookie consent management tool by TermsFeed

Metaverse – un concept cu care, probabil, ar trebui să fim deja familiarizați și ale cărui viitoare caracteristici, încetul cu încetul, ar trebui să le integrăm în viața noastră. Asta încă de când Facebook, populara platformă de socializare, a anunțat că își va schimba numele în Meta, în ideea de a se impune în această cursă a digitalizării lumii: metaverse. După cum ne putem da seama, odată cu incrementarea și finalizarea acestui concept, dinamica lumii va necesita o reactualizare.

Companiile, antreprenorii, marile instituții probabil își pun deja întrebări referitoare la cum vor funcționa lucrurile. Cum se va comporta, în viitor, piața online? Pe măsură ce metaverse își va continua dezvoltarea, probabil încet și sigur, în 2022, tot mai multe întrebări și provocări continuă să apară, iar marile companii, organizațiile tehnologice și giganții corporatiști pășesc, încetul cu încetul, pe teritorii încă neexplorate și destul de greu de speculat.

Companiile în metaverse – o oportunitate neprețuită, dar încă nesigură

Evident, timpul trece, și în aceeași măsură organizațiile de pe întreg mapamondul întreprinderilor speculează deja, în măsura în care o pot face, mizele mari de câștig pe care oportunitatea lumii virtuale, digitalizate le aduce. În aceeași ordine de idei, este vorba și despre companii mai mici care încearcă să nu scape din vedere noutățile privitoare la viitorul metaverse – până la urmă, ele de ce n-ar putea profita de avantajele comerțului imersiv, virtual și mult mai accesibil?

Conform unui raport realizat de Emergen Research, se estimează faptul că piața publică din metaverse va avea încasări de peste opt sute de miliarde de dolari, asta doar până în 2028. Numai vânzările virtuale de proprietăți funciare se așteaptă să devină o piață care să însumeze peste o mie de miliarde de dolari, potrivit unui raport realizat de Grayscale. Aceste cifre colosale sunt susținute, bineînțeles, de noile posibilități de comerț virtual, o accesibilitate mult mai mare a publicului și numeroase opțiune de tranzacționare. Pe lângă asta, viitoarele invenții din domeniul realității virtuale și augmentate.

După cum deja am menționat și în articolul privitor la cât timp vor petrece utilizatorii de internet în metaverse, companiile ar trebui, în schimb, să cerceteze profund statisticile de dinamică ale pieței în metaverse, deoarece ar putea să fie dezamăgiți, investind mult prea rapid într-un comerț care ar putea fi deficitar, prezentând lacune, restricții de interfață și costuri ridicate de intrare. Așadar, ce ar trebui să facă diversele companii – mai mari sau mai mici – dacă doresc să pășească în siguranță în această lume digitalizată, păstrându-și, în același timp, identitatea comercială din „lumea reală”?

Jocul la cacealma sau certitudinea investiției?

Astfel, ar trebui companiile să aștepte până în momentul în care piața va fi definitivată, accesibilă și pusă la punct, sau ar trebui să joace la cacealma, aruncându-se cu capul înainte pe măsură ce aceasta își pune pilonii solizi de dezvoltare? Din acest punct de vedere, MeetKai, o companie bazată pe inteligența artificială, cu sediul în Los Angeles, încearcă să găsească răspunsuri viabile, certe și de o acuratețe specifică, prin intermediul platformei sale de realitate virtuală numită MeetKai Metaverse. Compania declară că MeetKai Metaverse are toate caracteristicile necesare unui multivers aflat într-o continuă dezvoltare, în care experiențele digitale devin accesibile, „reale”, cu ajutorul realității virtuale și augmentate.

companiile în metaverse
Logo Metaverse

James Kaplan, directorul general și cofondatorul Meetkai, a declarat că proiectul dezvoltat de către el și echipa sa are drept scop ideea de a ajuta organizațiile dornice și deschise să devină parte integrantă a ecosistemului emergent al metaversului, oferindu-le posibilitatea de a specula dinamica comercială, și chiar legislativă, a spațiilor din metaverse, pentru a putea adopta din timp sau pe parcurs strategiile dorite.

De asemenea, a susținut că cei care se integrează timpuriu în metaverse, adaptându-se la caracteristicile acestuia, sunt și cei care vor avea de câștigat. Acestea vor avea un avantaj exponențial atunci când achizițiile din metaverse vor deveni populare și sigure și, în cele din urmă, mult mai răspândite. Indiferent dacă o companie alege să activeze în metaverse încă de la început, elaborarea unei strategii și implementarea acesteia în universul digitalizat o pregătește deja pentru creșterile sigure care vor urma. Se speculează că, astfel, dinamica adoptării posibilităților de comerț în metaverse va urmări aceeași traiectorie ca cea în care oamenii au adoptat, timpuriu, internetul și posibilitatea de a cumpăra online.

O efervescență de lumi digitale

Deși cea mai populară, versiunea Meta a unui multivers imersiv nu este singura opțiune disponibilă pentru companiile și brandurile care doresc să facă parte integrantă dintr-o lume digitalizată. De fapt, există și multe alte platforme, majoritatea ce-i drept încă în curs de dezvoltare, însă fiecare cu opțiuni și caracteristici specifice în ceea ce privește oportunitățile unei „vieți online”. În orice caz, oamenii se așteaptă, cu siguranță, la experiențe cât mai apropiate de realitate, verosimile, palpabile, rapide și personalizate, care să redea întocmai realitatea imediată a vieții de zi cu zi.

o lume complet digitală

Putem lua drept exemplu situa în care o organizație care se ocupă cu rezervarea biletelor de călătorie ar avea nevoie de un cadru de acțiune destul de specific și restrâns. În acest caz, platforma MeetKai Metaverse ar putea fi ajustată întocmai necesităților acestei companii, bazându-se în principal pe tehnologia inteligenței artificiale, care ar putea implementa servicii avansate de asistență pentru clienți, găzduind tururi digitale private pentru persoanele care încă nu știu ce destinație de vacanță să aleagă sau chiar vânzând bilete pentru aceste „experiențe virtuale de călătorie”, în locații mult mai spectaculoase și atractive.

Comunicarea, de altfel, ar putea ridica o problemă majoră în metaverse. De fapt, este vorba despre „comunicarea personală”, nu cea realizată cu un personaj, avatar, NFT, care ar putea reprezenta o barieră în credibilitatea lumii digitale. Iarăși, acest lucru ar putea fi depășit cu ajutorul inteligenței artificiale la care, așa cum s-a întâmplat odată cu popularizarea internetului și a cantității nelimitate de informații care a devenit accesibilă, tot mai mulți oameni vor avea acces și ale cărei principii de utilizare și funcționare, încetul cu încetul, vor fi accesibile majorității oamenilor.  

Identitatea și locul unei companii în metaverse

Pe măsură ce principalele platforme de realitate virtuală încep să prindă formă, companiile au marea șansă de a oferi consumatorilor nenumărate experiențe și beneficii în universul virtual. Este vorba despre numeroasele posibilități și porți de acces pe care companiile, mari sau mici, le vor putea fructifica – artiștii vor putea susține galerii, concerte, lansări, expoziții virtuale, chiar în direct. O companie de haine va putea pune la dispoziția clienților ateliere de design pentru a-și personaliza articolele vestimentare, iar totul va fi păstrat în metaverse, într-un inventar propriu la care doar ei vor putea avea acces.

Bineînțeles, nu putem să nu avem în vedere și posibilitatea de apariție a noi job-uri, specializări în diferite domenii și alte chestii de acest gen. Poate vom vorbi, cine știe, despre consultanță virtuală în ceea ce privește siguranța cibernetică, magazine din care vom cumpăra skin-uri, centre de înfrumusețare pentru avatarurile noastre, poțiuni pentru a slăbi, a avea mai multă energie și așa mai departe. În orice caz, este prematur să speculăm astfel de situații, însă un univers digitalizat, imersiv, cu siguranță ne va pune la dispoziție posibilități absolut nelimitate.

Oamenii vor explora, vor lansa noi branduri, vor crea și se vor implica. Mai mult ca sigur, vor cumpăra așa cum n-au mai făcut-o niciodată. De la călătorii la divertisment, de la stand-up la construcții arhitecturale dintre cele mai neașteptate, autodezvoltare și navigarea pe rețelele de socializare (care, iarăși, vor cunoaște o reactualizare colosală), potențialul inteligenței umane combinate cu inteligența artificială vor face ca imposibilul să devină, în cele din urmă, extraordinar de posibil.

În ceea ce privește locul specific al unei companii în metaverse, Kaplan, dezvoltatorul MeetKai Metaverse, susține că în platforma dezvoltată de el și echipa sa le va oferi acestora un loc în care își vor putea fructifica afacerea. El compară acest lucru cu dezvoltarea unui website personalizat, pe care odată ce l-ai creat, îl poți modifica și folosi după bunul plac. Găsirea modalității potrivite prin care organizațiile să creeze și să livreze experiențe personalizate publicului presupune adoptarea unei modalități de a evolua continuu, în raport cu actualizările lumii digitale în care se regăsește spațiul pe care l-au revendicat.

Platformele pentru metaverse care vor permite flexibilitatea în ceea ce privește proprietatea, moneda folosită, modalitățile de plată, transparența comercială și rigorile legislative cu siguranță sunt cele care vor avea succes. În momentul de față, companiile conturează deja necesitatea unor astfel de libertăți și caracteristici – pentru a avea succes, firmele și afacerile trebuie să se dezvolte în tandem cu tehnologia. Mai mult decât atât, trebuie să facă față și concurenței

Securitatea cibernetică rămâne încă o problemă

Dezvoltarea tehnologiei, cu tot ce implică ea, este întâmpinată cu brațele deschise de multe persoane, în mare parte pentru că ne ușurează viața de zi cu zi: ușurează modalitățile de comunicare, face accesibil comerțul online și, în general, nu putem percepe viața modernă fără ea. În aceeași măsură, are toate caracteristicile necesare pentru a revoluționa numeroase domenii de activitate – medical, cel al transportului, al cercetării științifice, inteligenței artificiale și augmentate. 

securitate cibernetică

Totuși, nu putem să nu apreciem cât de deficitar și lacunosc se dovedește a fi domeniul securității cibernetice. Iar dovezile sunt numeroase, întrucât deja au început să apară victime ale lumii virtuale, deci avem motive să credem că securitatea cibernetică și posibilele atacuri sunt, din păcate, subestimate. Metaverse este un concept remarcabil, însă este necesară să realizăm că anumite aspecte referitoare la siguranța lumii digitale nu sunt încă bine puse la punct, iar sistemul se dovedește încă vulnerabil. Pentru a ne putea bucura de o experiență în completă siguranță, este nevoie ca dezvoltatorii să ofere mult mai multă atenție acestui conceput care ar putea însemna, în cele din urmă, totul: securitatea cibernetică și siguranța specifică a fiecărui utilizator în parte.

Share.

Un comentariu

Lasa un raspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.