Free cookie consent management tool by TermsFeed

Oameni răniți în sufragerie în timp ce „boxează” sunt primele semne vizibile, dar și dureroase, că noile platforme care se dezvoltă par să fi scăpat de sub control.

Lauren, din Florida, și-a tratat cu dragoste soțul, Taylor, când acesta și-a tăiat mâna în casă, în timp ce „lupta” într-un meci de box din realitatea virtuală. Cufundat într-o lume fantastică, dar orb la realitatea materială, bărbatul a expediat un pumn puternic într-un cadru de oțel.

Femeia a fost însă mai puțin înțelegătoare cu Taylor când bărbatul, câteva săptămâni mai târziu, a spart o vază de cristal, în timp ce juca tenis, tot în sufragerie, în realitate virtuală. Și atunci, a uitat de lumea reală. Din acel moment, soția l-a trimis să meargă la sală adevărată, altfel riscă să distrugă toată locuința.

Ce este sindromul Gorilla

Wall Street Journal și alte ziare americane scriu numeroase povești de genul acesta. Entuziasmul provocat de anunțul făcut în urmă cu câteva luni de Mark Zuckerberg privind intrarea oamenilor în era Metaverse a împins milioane de pasionați de jocuri video să experimenteze posibilitățile oferite de Oculus, produs al Meta-Facebook.

Utilizarea lor nereglementată provoacă, de exemplu, apariția sindromului brațului Gorilla (dureri articulare cauzate de petrecerea unui timp îndelungat cu brațele ridicate vertical). Stângăcia lui Jake Masters, din Charlotte (Carolina de Nord), este un alt caz. Omul și-a dislocat clavicula în lumea reală în timp ce, în lumea virtuală, a luptat cu mâinile goale împotriva unui tigru, în Colosseumul Romei antice.

O femeie din Marea Britanie a intrat cu avatarul ei în jocul virtual Horizon Worlds, tocmai lansat de Meta. A fost imediat agresată verbal de alți utilizatori care foloseau avataruri masculine. Femeia a suferit un șoc, deși nu este vreo începătoare în domeniul realității virtuale, fiind vicepreședinte, cu responsabilitatea cercetării domeniului Metaverse, al unei companii de tehnologii virtuale, Kabuni Ventures.

Pastor cu biserică virtuală

Nimeni nu știe cu exactitate ce va urma. Astfel, activitățile care ar trebui să devină părți constitutive ale Metaversului continuă să se dezvolte fără control, iar asta dă naștere unor cazuri nebune. Așa s-a ajuns ca un pastor, D.J. Soto din Pennsylvania, să își construiască o biserică virtuală.

Sunt știri care nu-i impresionează pe mulți. Cu precădere pe cei care nu cred în nașterea unei lumi paralele total virtuale în care, așa cum susține Zuckerberg, ne vom juca, vom lucra, ne vom face cumpărăturile și ne vom cultiva relațiile sociale prin intermediul avatarurilor noastre.

Scepticii susțin că fondatorul Facebook lansează provocarea Metaverse pentru a muta atenția de la daunele politice și sociale severe cauzate de rețelele sale sociale. Totodată, profitabilitatea companiilor sale, bazată pe publicitate, a scăzut de când Apple le-a oferit utilizatorilor săi iPhone capacitatea să blocheze transferul datelor personale către afacerile digitale. De aici și nevoia lui Zuckerberg de a inventa un nou model de afaceri.

Prea mulți senzori

Pentru Jaron Lanier, tehnician care înțelege realitatea virtuală, fiind cel care a condus primele experimente în domeniu, în anii 1980, Zuckerberg vinde o iluzie: „Nu există unde să pună toți senzorii și afișajele digitale necesare pentru o scufundare totală în realitatea digitală. Dar și el, care lucrează acum pentru Microsoft, vizează Metaverse, dar într-o versiune mai puțin ambițioasă, făcută mai degrabă din realitate decât din lume virtuală și concentrată pe muncă, întâlniri de companie, intervenții medicale și chirurgicale”.

A intrat Zuckerberg în fundătură?

mark zuckerberg metaverse

Scott Galloway, profesor la Universitatea din New York și guru al tehnologiei, este convins că Zuckerberg a intrat într-o fundătură. Pentru Galloway, căștile Oculus nu vor fi niciodată la fel de populare precum căștile iPhone sau AirPods. Și chiar dacă fondatorul Facebook ar avea succes, s-ar găsi împotriva tuturor celorlalte mari grupuri tehnologice: „Dacă ar putea să ne controleze cu adevărat relațiile sociale, ar deveni un zeu științific. Iar ideea unui zeu pe nume Zuckerberg îngrozește pe toată lumea”.

China merge pe WeChat

Potrivit profesorului, lumea se îndreaptă către companii precum cele care gestionează sisteme de plată (cazul PayPal) care, împletindu-se cu companiile din lumea informațională și a jocurilor video, dau naștere unor super-aplicații. Sunt platforme capabile să ofere utilizatorului o gamă nesfârșită de servicii. China are deja ceva similar, WeChat, care permite utilizatorului să plătească facturile, să găsească un suflet pereche, să cheme un taxi sau să introducă o acțiune de divorț.

Bullying digital

digital bullying

Chiar dacă nu trăim într-o lume total virtuală, internetul și rețelele vor evolua. Rețelele sociale nereglementate au făcut ravagii. Specialiștii atrag atenția: a nu studia la timp noile lumi virtuale, a nu introduce constrângeri etice minime înseamnă a te expune la patologii sociale – de la bullying-ul digital la dificultatea de a-ți găsi propria identitate și de a construi relații interpersonale echilibrate într-o lume a avatarurilor în continuă schimbare.

Share.
Avatar of Catalin Calugaru

Fondator al site-ului TechX.ro, ce a fuzionat ulterior cu TechCafe.ro și pasionat încă de mic copil de tot ce ține de tehnologie. Master în Information Systems for e-Business și absolvent al secției de calculatoare cu predare în limba engleză la Facultatea de Automatică, Calculatoare și Electronică din Craiova.

Lasa un raspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.