Free cookie consent management tool by TermsFeed

Virusul Covid-19 a „băgat în carantină” cea mai mare fabrică din lume. Din cauza nivelului atins de pandemie în zona Shenzhen, Foxconn, cea mai mare fabrică din lume, este și ea blocată.

Vorbim despre peste un milion de muncitori, zeci de mii de roboți Android care nu se opresc niciodată, toți gata să asambleze tehnologia care a salvat lumea în lockdown și permis tuturor să continue să lucreze de acasă.

Foxconn, fondată de magnatul taiwanez Terry Gou, este cel mai mare angajator privat din Republica Populară Chineză și a devenit faimoasă prin supranumele de „fabrica de sinucideri”, după ce numeroși muncitori, cedând condițiilor grele de muncă de la prima revoluție industrială, s-au sinucis.

Compania are ca și client preferat Apple, dar, în realitate, totul este asamblat aici: laptopuri Lenovo, calculatoare Samsung, electronice de larg consum de orice fel.

Foxconn este un oraș mai mult decât o fabric. Structurile și halele ocupă o porțiune uriașă a orașului Shenzhen, cu case alăturate pentru muncitori. Pe ici, pe colo, se pot vedea și spații pentru copii, locuri de joacă, piscine publice.

Salarii de 100 de dolari pe lună

Tinerii care sosesc din mediul rural cu speranța de a-și îmbunătăți condițiile de viață se ciocnesc de salariile prea mici, pentru a le hrăni speranțele: aproximativ 100 USD pe lună.

Zona Shenzhen a devenit o zonă economică specială (cu condiții fiscale speciale pentru a atrage investiții).

salarii foxconn china
Fotografia unei linii de asamblare din fabrica Foxconn, China

Nu întâmplător, orașul este situat la câțiva kilometri de Hong Kong. Până acum câțiva ani, vama dintre Hong Kong și Shenzhen era zidul invizibil de depășit pentru a accesa google.hk, versiunea gratuită a Google.

Acum, că Shenzhen și Foxconn sunt în impas, îngrijorarea se mută către portul orașului, unul dintre cele mai mari din China. Deja, la sfârșitul primăverii anului trecut, focarul din Shenzhen a blocat operațiunile portuare și a provocat o creștere bruscă a tarifelor de transport maritim la nivel mondial, contribuind la creșterea prețurilor la mărfurile importate în Statele Unite și în alte părți.

De atunci, China a încercat să mențină porturile operaționale, solicitând multor muncitori să locuiască în blocurile de lângă port. Însă politica de toleranță zero adoptată de țară, care prevede închiderea totală a celor mai populate orașe, chiar și după apariția a câtorva zeci de cazuri, pentru a stopa transmisibilitatea variantei Omicron, a generat îngrijorări la producători cu privire la o altă serie de închideri de fabrici şi în porturile chinezeşti.

Orice perturbare suplimentară a lanțului global de aprovizionare ar veni astfel într-un moment deosebit de dificil pentru companii, care se confruntă cu creșterea prețurilor la materiile prime și transporturi, împreună cu termene de livrare prelungite și deficit de muncitori. Toate se suprapun peste criza tranzistorilor, care a întârziat mult piața auto până aproape să o blocheze.

Share.
Avatar of Catalin Calugaru

Fondator al site-ului TechX.ro, ce a fuzionat ulterior cu TechCafe.ro și pasionat încă de mic copil de tot ce ține de tehnologie. Master în Information Systems for e-Business și absolvent al secției de calculatoare cu predare în limba engleză la Facultatea de Automatică, Calculatoare și Electronică din Craiova.

Lasa un raspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.