Free cookie consent management tool by TermsFeed

Unul dintre cele mai frustrante lucruri legate de navigarea pe internet este faptul că trebuie să dovedești în mod constant că nu ești un robot. Fie că este vorba de CAPTCHA-uri care vă cer să glisați o piesă de puzzle sau să faceți diferența între un tren și un autobuz, aceste etape de verificare pot fi consumatoare de timp și enervante. Însă, când iOS 16 va fi lansat în toamna acestui an, s-ar putea să observați că nu mai trebuie să vă confruntați cu atât de multe CAPTCHA-uri enervante. Acest lucru se datorează faptului că Apple va introduce o funcție, care permite unor site-uri și aplicații să știe că nu sunteți un robot, fără a mai trebui să faceți ceva (conform MacRumors).

CAPTCHA este acronimul englezesc pentru „Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart”, este un termen inventat în 2000 de Luis von Ahn, Manuel Blum și Nicholas J. Hopper de la Universitatea Carnegie Mellon și de John Langford de la IBM. Utilizarea CAPTCHA a devenit foarte populară ca măsură de securitate pentru a împiedica software-ul automat să efectueze anumite acțiuni pe site-uri web, cum ar fi crearea de comentarii spam sau apăsarea voluntară pe reclame.

CAPTCHA funcționează prin prezentarea utilizatorilor cu o provocare ușor de rezolvat de către oameni, dar dificil de automatizat de către computere. De exemplu, un tip comun de CAPTCHA le cere utilizatorilor să tasteze literele și numerele afișate într-o imagine. Această sarcină este ușoară pentru oameni, dar dificilă pentru computere, deoarece literele și numerele sunt adesea distorsionate într-un mod care le face greu de citit. În timp ce CAPTCHA-urile pot fi eficiente pentru a împiedica software-ul automatizat să acceseze site-urile web, ele pot fi, de asemenea, frustrante pentru utilizatorii umani care pot avea dificultăți în a citi literele și numerele distorsionate.

Accesând Settings > Apple ID > Passwords and Security > Automatic Verification, veți permite verificarea automată și prietenoasă cu confidențialitatea dispozitivului și a contului dvs., eliminând necesitatea ca aplicațiile și site-urile web să afișeze CAPTCHA-uri.

Apple a publicat un filmuleț pentru a arăta aspectele tehnice ale noului mecanism menit să pună capăt acestor sisteme, dar în esență ideea este aceea a unui viitor fără CAPTCHA-uri, bazându-se exclusiv pe ceea ce se numește Private Access Token, un nou standard open source pentru o modalitate invizibilă, axată pe confidențialitate, prin care utilizatorii pot dovedi că sunt reali, fără CAPTCHA-uri sau colectarea de informații personale.

Diagramă care ilustrează modul în care funcționează sistemul Apple de evitare CAPTCHA
Diagramă care ilustrează modul în care funcționează sistemul Apple de evitare CAPTCHA

Deși aceasta este departe de a fi prima încercare de a renunța la CAPTCHA-uri, amploarea la care a acționat Apple acum înseamnă că de data aceasta am putea vedea într-adevăr unele progrese în acest sens. Sistemul de bază, pe care Apple îl numește Private Access Tokens, funcționează în următorul fel: dispozitivul dvs. analizează o serie de factori pentru a determina dacă sunteți om sau robot. Atunci când accesați un site web care utilizează CAPTCHA, dispozitivul dumneavoastră verifică acești factori și, dacă toți par a fi buni, trimite un token către site care spune efectiv „Da, această persoană este cine spune că este”, nu e nevoie de CAPTCHA. Sistemele pe bază de token au mai fost propuse ca alternativă la CAPTCHA, dar nu au avut niciodată o mare influență, deoarece nu exista o modalitate ușoară pentru ca site-urile web să le obțină în masă. Acest lucru se schimbă odată cu iOS 16 și am putea vedea într-un final sfârșitul acestor CAPTCHA-uri enervante.

Companii precum Cloudflare și Fastly au anunțat deja suportul pentru Private Access Tokens (o nouă metodă de conectare cu criptare end-to-end, care este rezistentă la phishing și la pierderi de date datorită autentificării biometrice) care, de pe iPhone și Mac (cu macOS Ventura), vor face posibilă ocolirea mecanismelor CAPTCHA, ușurând viața utilizatorilor și garantând în același timp securitatea.

Din fericire pentru utilizatorii de Android și Windows, Apple nu este singurul care lucrează la această tehnologie. Potrivit Fastly, și Google a ajutat la dezvoltarea sa. În trecut, Google a încercat să integreze un sistem similar în Chrome în urmă cu aproximativ doi ani și, deși pare să se concentreze mai ales pe emitenții terți în loc să facă totul de unul singur, așa cum va face Apple cu iOS 16, acesta nu a avut un succes prea mare. Dar acum, datorită Apple, atunci când veți vizita un site web care utilizează acest standard, browserul dvs. va afișa un indicator special care vă va anunța că identitatea dvs. a fost verificată de o sursă de încredere și, astfel, nu va mai trebui să completați niciun CAPTCHA.

Share.
Avatar of Marian M.

Pasionat de lumea digitală. În timpul liber îmi îmbogățesc cunoștințele ce țin de marketing digital, în special SEO.

Lasa un raspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.