Observatorul de raze X Chandra al NASA și Exploratorul de Polarimetrie cu Raze X (IXPE) au dezvăluit recent o descoperire uluitoare care i-a lăsat pe astronomi înmărmuriți. Prin combinarea capacităților lor de imagistică, au expus oasele magnetice intricate ale unei structuri cerești asemănătoare unei mâini fantomatice în adâncimile spațiului.

„Datele IXPE ne oferă prima hartă a câmpului magnetic din mână”, a declarat Roger Romani de la Universitatea Stanford, coordonând studiul. „Particulele încărcate care produc razele X călătoresc de-a lungul câmpului magnetic, determinând forma de bază a nebuloasei, așa cum fac oasele în mâna unei persoane.”

msh1552 vectori
Credit: X-ray: NASA/CXC/Stanford Univ./R. Romani et al. (Chandra); NASA/MSFC (IXPE); Infared: NASA/JPL-Caltech/DECaPS; Image Processing: NASA/CXC/SAO/J. Schmidt

Josephine Wong, o altă cercetătoare de la Stanford implicată în studiu, a subliniat importanța utilizării razelor X în dezvăluirea informațiilor cosmice ascunse. „Suntem cu toții familiarizați cu razele X ca instrument de diagnostic medical pentru oameni”, a afirmat ea. „Aici folosim razele X într-un mod diferit, dar ele dezvăluie din nou informații care altfel ne-ar fi ascunse.”

Spectacolul cosmic, cunoscut sub numele de MSH 15-52, este o nebuloasă a vântului de pulsar – o nebuloasă formată din fluxul de materie și particule dintr-o stea colapsată, puternic magnetizată. Compunând un nor hălciu-violet împotriva unui fundal stelar, această structură enigmatică imită în mod remarcabil contururile delicate ale unei mâini umane, completată de un pulsar strălucitor care acționează ca bază a mâinii.

Echipa de cercetători condusă de Roger Romani de la Universitatea Stanford a utilizat datele IXPE pentru a cartografia câmpul magnetic din mâna cosmică. Descoperirile lor au dezvăluit perspective fascinante asupra comportamentului materiei cu energie ridicată și a particulelor de antimaterie din jurul pulsarului, aruncând lumină asupra rolului pulsarului ca un accelerator de particule puternic.

IXPE, o inițiativă de colaborare între NASA, Agenția Spațială Italiană și parteneri din 12 țări, a avut un rol vital în această descoperire revoluționară. Gestionată de Centrul de Zbor Spațial Marshall, această misiune remarcabilă continuă să descifreze secretele cosmosului, revoluționând înțelegerea fenomenelor complexe ale universului.

Sursa informației: https://www.nasa.gov/missions/chandra/nasa-x-ray-telescopes-reveal-the-bones-of-a-ghostly-cosmic-hand/

Avatar of Catalin

Fondator al site-ului TechX.ro, ce a fuzionat ulterior cu TechCafe.ro și pasionat încă de mic copil de tot ce ține de tehnologie. Master în Information Systems for e-Business și absolvent al secției de calculatoare cu predare în limba engleză la Facultatea de Automatică, Calculatoare și Electronică din Craiova.