Foarte multe persoane au descoperit beneficiile internetului într-o perioadă în care conectarea computerelor la rețea se realiza exclusiv prin cabluri. Ulterior au apărut routerele Wi-Fi, care au facilitat utilizarea internetului prin prisma mobilității. Rețelele publice Wi-Fi au dus conectivitatea la un cu totul alt nivel.
Dispozitivele mobile – smartphone, tabletă și chiar laptop – depind de internetul wireless pentru a fi folosite la adevăratul lor potențial. Trebuie amintit faptul că o conexiune prin date mobile reprezintă de fapt tot acces la internet fără cabluri, utilizându-se însă în mod direct infrastructura macro a rețelelor de telefonie mobilă care astăzi, în era 5G, oferă mult mai mult decât clasicele servicii de telefonie…
Wi-Fi, o resursă de bază în lumea modernă
Despre tehnologia Wi-Fi se poate spune în mod cert că reprezintă una dintre cele mai importante realizări ale tehnologiei, în sprijinul lumii digitale. Este simplu să te conectezi rapid la internet cu orice gadget. Prin Wi-Fi poți accesa universul online chiar prin intermediul altui dispozitiv conectat la date mobile, care devine hotspot (punct de acces la o rețea de internet de pe telefonul mobil).
Ai un Smart TV și vrei să îl folosești pentru a asculta muzica prin YouTube sau Spotify ori vrei să accesezi pe un ecran mare platformele de streaming cu filme și seriale? Conectezi televizorul la rețeaua Wi-Fi și ai acces imediat la conținutul dorit. Smartphone-urile depind și mai mult de internetul wireless, conectarea cu cabluri fiind practic imposibilă.
Dacă datele mobile pot avea în continuare un cost ridicat pentru folosire intensivă, traficul de internet prin Wi-Fi, în schimb, nu este limitat și poate fi considerat gratuit (în sensul de a nu exista un cost suplimentar pentru conectarea respectivului gadget la o rețea publică sau privată). Astfel, mulți utilizatori folosesc conexiuni Wi-Fi pentru a accesa diverse platforme de jocuri video sau jocuri de cazino online – în special în cazul jocurilor de live casino cu dealer real, la care acțiunea este transmisă în direct.
Istoria tehnologiei Wi-Fi
În anul 1971, la Universitatea din Hawaii a fost lansat conceptul de rețea denumit ALOHAnet, acesta punând bazele a ceea ce mai târziu avea să devină Wi-Fi. Sistemul din Hawaii conecta la acel moment 7 campusuri situate pe 4 insule, folosindu-se ca referință un computer central situat pe insula Oahu. Ulterior, la compania NCR, Vic Hayes, cercetător al Universității de Tehnologie din Delft (Olanda), a condus grupul de lucru pentru Wi-Fi, numele comercial pentru tehnologiile construite pe baza standardelor IEEE 802.11. Obiectivul: rețele locale de comunicație fără fir (wireless, WLAN), cu viteze precum cele ale rețelelor cu fir, de tip Ethernet.
Abia în anii `90 a fost dezvoltată tehnologia IEEE 802.11, cu standarde care permiteau viteze de până la 2 Mbps. A urmat versiunea îmbunătățită a protocolului, 802.11b, care aducea viteze de până la 11 Mbps. Începând cu anul 2000, tehnologia Wi-Fi avea să fie integrată pe dispozitivele comerciale, inclusiv pe laptopuri, pornind revoluția internetului fără cabluri.
Wi-Fi este prescurtarea de la Wireless Fidelity, adică precizie fără fire, înlocuind denumirea tehnică IEEE 802.11x. Acum, este folosită inclusiv pentru console de jocuri și pentru fel de fel de dispozitive inteligente. Tot mai multe electrocasnice sunt dotate cu astfel de opțiuni. Poți conecta de exemplu combina frigorifică prin Wi-Fi la o aplicație de pe smartphone, pentru a seta anumite caracteristici și pentru a urmări diverse detalii de consum. Conceptul modern smart home (casa inteligentă) se bazează pe Wi-Fi în cea mai mare parte.
Wi-Fi este de fapt semnalul radio trimis de la un router wireless către un dispozitiv situat în apropiere. Semnalul este tradus în date, iar gadgetul smart trimite semnal radio înapoi la router, care se conectează mai departe la rețeaua de internet prin cablu (sau, la rândul său, prin Wi-Fi, la o rețea publică a operatorului).
Termenul comercial Wi-Fi a fost creat în anul 1997 după o analiză realizată de firma de marketing Interbrands. S-a considerat că denumirea este mai ușor de pronunțat și de memorat și că amintește de un termen deja existent în domeniul audio – Hi-Fi (High Fidelity).