Nu-i nimic surprinzător în faptul că Meta continuă să elaboreze planuri și strategii prin care să introducă monede virtuale, token-uri conceptualizate și diferite tipuri de servicii în platformele pe care le deține, din ambiții financiare, asta după ce în ultimele șase luni, pe fondul frustrărilor interne, divizia financiară a Meta a suferit ceea ce un fost angajat a descris ca fiind un „exod în masă” al personalului, iar șeful acesteia, David Marcus, a plecat la sfârșitul anului trecut, luând cu el ingineri cheie ai afacerii, personal de conformitate și aproape întreaga echipă juridică.
Compania, condusă de directorul general Mark Zuckerberg, continuă să caute alternative de venituri și incrementarea a noi funcții care să atragă, să fidelizeze și să păstreze utilizatorii, în condițiile în care popularitatea principalelor platforme de socializare deținute – Facebook și Instagram – este în constantă cădere, dinamică ce amenință modelul său de afaceri bazat, în principal, pe publicitate, cu venituri de aproximativ 118 miliarde de dolari pe an. Mâna dreaptă a bilanțului financiar al Facebook, Meta Financial Technologies, explorează ideea creării unei monede virtuale pentru metaverse, pe care personalul intern a numit-o ”Zuck Bucks” și care, conform anumitor speculații, este puțin probabil să fie bazată pe tehnologie blockchain.
Cuprins
Monede speciale pentru utilizatori și creatorii de conținut
În schimb, Meta înclină spre ideea introducerii unor jetoane în aplicații care ar fi controlate, la nivel central, de către companie, similare celor utilizate în aplicații de jocuri, cum ar fi moneda robux folosită pe platforma Roblox. În aceeași măsură, Meta ia în calcul și posibilitatea de a crea ”social tokens” și ”reputation tokens”, care ar putea fi emise pentru anumite persoane drept recompensă pentru, să zicem, contribuțiile semnificative pe care le au în promovarea unor grupuri, pagini ș.a.m.d. O altă idee este aceea de a crea monede speciale pentru creatorii de conținut (”creator coins”), asociate cu anumiți influenceri de pe Instagram, dar nu știm în momentul de față care ar fi funcționalitatea acestora.
Meta mai explorează, de asemenea, posibilitatea de a câștiga de pe urma serviciilor financiare clasice, cum ar fi acordarea de împrumuturi pentru întreprinderile mici, cu rate atractive, însă, deși nu este încă nimic cert, compania a mai purtat anterior discuții oficiale cu potențiali parteneri de creditare. Cele mai multe dintre aceste idei se află încă în stadii incipiente, beta, și bineînțeles că ar putea fi reactualizate sau chiar abandonate, deși planurile de a integra jetoane non-fungibile (NFT-uri) în platformele deținute sunt ceva mai dezvoltate și mai bine puse la punct. Zuckerberg chiar a confirmat ideea conform căreia Instagram va începe, cât mai curând, să integreze NFT-uri în tehnologia sa.
Meta intenționează să lanseze un proiect pilot în ceea ce privește postarea și partajarea de NFT-uri pe Facebook, iar surse consideră că acesta va avea loc undeva pe la mijlocul lunii mai. În egală măsură, acest proiect va fi urmat imediat de testarea unei funcții care să poată decela apartenența la anumite grupuri de Facebook pe baza proprietății NFT și a unei alte funcții privitoare la posibilitatea de a crea NFT-uri. NFT-urile ar putea fi monetizate prin „taxe sau reclame”, dar este puțin cam devreme și poate nefondat să facem afirmații viabile în această direcție strategică.
Meta și rivalii de pe piață, o luptă silențioasă
În februarie, în ziua în care a dezvăluit că utilizatorii petrec din ce în ce mai mult timp pe alte platforme cum ar fi TikTok, Meta a pierdut aproximativ 200 de miliarde de dolari din evaluarea sa de piață. Compania a încercat recent să pună bazele unor alte surse de venit și să susțină tendințele actuale privitoare la comerțul electronic, aprofundând ideea de criptomonede și premisele tehnologiei blockchain. Giganții rivali din domeniul tehnologiei, cum ar fi Google și Apple, se dovedesc ceva mai precauți în ceea ce privește aprofundarea prematură în acest spațiu aflat încă în curs de dezvoltare, deci incert din punct de vedere al dinamicii evolutive.
Curând după ce au luat în calcul această idee, eșecurile și controalele de reglementare n-au întârziat să apară. La începutul acestui an, proiectul global de criptomonede pe care l-au inițiat, Diem (Libra), a fost lichidat, iar activele sale au fost vândute băncii din California, Silvergate, după ce autoritățile de reglementare din Statele Unite ale Americii au refuzat să dea undă verde proiectului pilot, în special din cauza preocupărilor legate de stabilitatea monetară și, evident, referitoare la concurență.
De altfel, nu este prima dată când Facebook introduce o astfel de monedă în ecosistemul său digitalizat. În 2009, a fost lansată, dacă vă amintiți, Facebook Credits, o monedă virtuală ce le permitea utilizatorilor să facă achiziții în aplicații, cel mai adesea în jocurile de pe platformă. În 2012, aceasta a reprezentat 16% din veniturile platformei, dar ideea a fost abandonată în 2013, deoarece „era prea costisitoare pentru a fi întreținută”, iar rata de investiție/câștig nu era tocmai satisfăcătoare. La sfârșitul lunii ianuarie, noul șef al diviziei financiare Meta, Stephane Kasriel, a spus că în momentul de față „facem schimbări în strategia noastră de a livra produsul, astfel încât să acordăm prioritate ideilor referitoare la cum vor arăta plățile și serviciile financiare în această lume digitală”, adică în metaverse.
El a mai declarat și faptul că societatea „va accelera” investițiile în facilitarea plăților din cadrul serviciilor Messenger și WhatsApp, cu ideea de a „sprijini creatorii în a-și monetiza activitatea”, prin intermediul NFT-urilor și, după cum am zis mai sus, a acelor ”creator coins”. În această privință, el a susținut ideea de a fuziona portofelul pentru Facebook Pay (sistemul actual de plăți peer-to-peer care nu utilizează tehnologia blockchain) cu Novi, portofelul pentru monezi digitale care, inițial și de drept, ar fi trebuit să conțină moneda Diem.
În timp ce majoritatea eforturilor celor de la Meta se concentrează pe dezvoltarea conceptului de plăți digitale, sunt dezvoltate și strategii care fac parte din planuri ceva mai ample, și anume cele de a utiliza tehnologia blockchain pentru a susține o mai mare „descentralizare” în cadrul platformelor deținute, dat fiind faptul că există discuții tot mai aprinse în jurul așa-numitei mișcări Web3. Între timp, planurile Meta de a recompensa utilizatorii cu „jetoane sociale” ar putea permite companiei „să se retragă” din rolul de moderator central al conținutului postat, oferind astfel comunității Facebook mai multă putere de a auto-modera conținutul.
Cei care susțin ideea Web3 încearcă, de obicei, să se folosească de tehnologia blockchain pentru a permite utilizatorilor să dețină un control mai pronunțat, deci un simț al proprietății mai mare asupra datelor lor și de a inhiba veniturile marilor grupuri tehnologice care, astfel, monetizează aceste date ca parte integrantă a modelelor lor de afaceri bazate, în mare parte, pe publicitate. Iar echipa Meta pare să fie deschisă unor astfel de „idealuri Web3”. Conform planificărilor echipei, se analizează dacă să stocheze datele pe un blockchain, cum ar putea oferi utilizatorilor mai mult control asupra identității digitale și dacă identitatea sau conturile create vor putea fi utilizate pe alte platforme, în afara aplicațiilor Meta.
Zuck Bucks, moneda ce își propune să reducă veniturile bazate pe publicitate
Meta Platforms plănuiește să dezvolte o monedă digitală în principal ca parte a unei suite de produse menite să reducă dependența veniturilor bazate pe publicitate, în special pentru viitorul metaverse. Meta caută să dezvolte o gamă de produse virtuale pentru a-și diversifica veniturile și, de asemenea, pentru a-și revitaliza comunitatea de utilizatori care, conform statisticelor, se îndreaptă din ce în ce mai mult către rivali noi, cel mai mare fiind TikTok care, la un moment dat, întrecuse chiar și Google în popularitate.
Chiar dacă Meta rămâne pe locul I în ceea ce privește rețelele de socializare, veniturile sale crescând cu 37%, ajungând la 118 miliarde de dolari în 2021, cu 4,9 miliarde de utilizatori activi lunari ai Facebook și Instagram, TikTok a reușit să construiască, în aceeași măsură, o afacere masivă non-publicitară bazată pe achiziții integrate în aplicație și comerț electronic. La fel ca Twitch de la Amazon, TikTok folosește un fel de „sistem de bacșiș” prin care fanii pot cumpăra monedele sale pentru ca, mai apoi, să cumpere cadouri pe care să le poată oferi creatorilor lor favoriți. De asemenea, creatorii de conținut pot cumpăra monede pentru a utiliza instrumente de promovare, anumite videoclipuri, în vederea creșterii numărului de vizualizări și urmăritori.
Zuck Bucks, care poartă numele fondatorului, președintelui și directorului general al Meta, Mark Zuckerberg, este puțin probabil să fie o criptomonedă, dar Meta nu se distanțează în totalitate de produsele blockchain pentru că, după cum am spus, compania analizează posibilitatea de a posta și partaja NFT-uri pe Facebook. Acțiunile Meta s-au prăbușit cu peste 20% în luna februarie, după ce a anunțat prima scădere trimestrială din istorie a numărului de utilizatori activi ai Facebook, ceea ce, evident, a dus la scăderea evaluării companiei cu 200 de miliarde de euro.
Poate că Meta a învățat din experiențele anterioare destul de dureroase în ceea ce privește dezvoltarea de monede digitale, asta după proiectul Libra, încercarea din 2019 a Facebook de a dezvolta și pune bazele unei criptomonede stabile, încercări care s-au încheiat în eșec după ce compania s-a lovit de multe reacții negative dar și de reglementări comerciale și legislative serioase. Au existat și planuri de a legimita proiectul și de a-l distanța de Facebook prin formarea Asociației Libra, dar aceasta a fost sortită eșecului după ce serviciile majore de plăți Visa, Mastercard, PayPal și Stripe s-au retras. Însuși Zuckerberg, în octombrie 2019, a recunoscut faptul că „nu știe dacă Libra va funcționa”.
Cu toate acestea, va trebui să așteptăm și să vedem cum se va concretiza și evolua (sau poate nu) ideea de Zuck Bucks, precum și celelalte proiecte despre care se zvonește că vor ajuta viitorul metaverse în a-și limita dependența financiară dată de publicitate, deci o problemă majoră care vizează, în principal, breșe de securitate cibernetică, un concept vital într-un potențial univers digitalizat. Între timp, chiar suntem curioși cum vor arăta, de fapt, acești „dolari Zuck” și cum vor putea fi achiziționați și folosiți.